Demonenes by

av (forfatter) og Pål F. Breivik (oversetter).

Schibsted 2011 Innbundet

Dette er første bok i den populære serien Skyggejegerne, en urban fantasy fra New York, med en kreativ blanding av spenning, romantikk og humor. Clary blir vitne til et mord på ungdomsklubben Pandemonium. Men når hun skal melde fra om drapet er liket borte. Morderne, som kaller seg Skyggejegerne, er usynlige for alle andre enn henne. Rett etter forsvinner moren til Clary. Hun blir angrepet av en demon og dradd inn i Skyggejegernes verden, hvor den vakre og farlige Jace står i sentrum. Hvorfor blir hun angrepet av demoner? Hvem er egentlig moren hennes? Og hvordan skal hun få henne tilbake? Clary lærer snart om en mystisk og farlig verden hun ikke ante eksisterte. Boken har ligget på New York Times' bestselgerliste i rundt et år.

Forlag Schibsted

Serie Skyggejegerne (1)

Genre Fantasy

Omtalt sted New York

Skyggejegerne -demonenes by
Cassandra Clare
Av Klara Lie

Boken handler om 15-åringen Clary Fray som oppdager skapningene kun hun kan se rundt seg. Senere blir moren hennes bortført av demoner. Clary prøver å finne ut hvor moren er, samtidig som hun stadig finner mer ut om hennes døde far.

Jeg syntes boken var veldig spennende og bra fordi det skjedde ting hele tiden. Innholdet varierte mye fra kjærlighet til dreping av demoner. Noe som også var bra var at den startet i et mord. Boken var veldig spennende fra første til siste side, og jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å lese den neste boken i serien og se filmen.

En veldig god bok, en av de bedre for ungdom faktisk. Gleder meg til å begynne på neste bok, en absolutt anbefaling for ungdom som liker fantasy. Like også den uventa tvisten som kom i slutten av boka.

Dette er definitivt en bok verdt å lese, for den er utrolig spennende! Masse handling, fengende historie og gode karakterer. Føler ikke at denne fantasyserien har blitt inspirert av noen andre liknende serier, og jeg synes den er unik. Leste den ut på noen få dager, og jeg gleder meg som en liten unge på julaften til å lese de neste bøkene i serien!

Avslutningen til romanen er helt syk! Satt som et spørsmålstegn og tenkte at :" Slik avslutter man en bok!". Typisk at jeg ikke kunne begynne på den andre boken i serien, hehe :)

The Mortal Instruments er en serie på seks bøker som byr på en hel lapskaus av vesener. Du kjenner vel til magikere, vampyrer, varulver, alver og demoner? Også har vi en ny og ukjent rase, nemlig Skyggejegere. De følger sin egen lov og myrder vesener som bryter loven for vesenene. De er fulle av svarte merker på kroppen - runer.

Clarissa "Clary" Fray blir introdusert for denne verdenen etter at hun er vitne til at en trio av skyggejegere myrder det de kaller en demon, og bare dager etterpå forsvinner moren til Clary sporløst. Clary møter på store farer, større enn hun trodde var mulig at fantes.

Bøkene er tykke, men de byr på spenning, action, romantikk, latter og tårer. Alt som skal til en superkjekk og arrogant skyggejeger, en lav rødtopp til hovedperson og selvsagt fantasy med en klype salt.

Se min anmeldelse av boka; City of Bones

Kan si med en gang at jeg elsker denne serien og denne boken er noe av det beste jeg har lest :) umulig å legge den fra seg, spenning fra start til slutt! Anbefales virkelig på det sterkeste ;) Cassandra Clare er virkelig en dyktig forfatter! Forelsket meg også i serien føre denne the infernal devices. Gleder meg til å begynne på bok nummer 2 :)

The door flew open. Jocelyn gave a little scream. "Jesus!" Luke exclaimed. "Actually, it´s just me," said Simon "Although I've been told the resemblance is startling"

"Thats why when major badasses greet each other in movies, they don't say anything, they just nod. The nod means, I am a badass and I recognize that you too are a badass, but they don't say anything because they're Wolverine and Magneto and it would mess up their vibe to explain"

"If you were half as funny as you thought you were, my boy, you'd be twice as funny as you are."

Mennesker var så dumme. De hadde noe uendelig dyrebart, som de ikke tok vare på. De kastet vekk livene sine for penger, for pakker med pulver, for en fremmeds sjarmerende smil.

Magnus plucked the invitation out of her hand and looked at it with fastidious distaste. "I must have been drunk" he said.

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Bøker fre min ungdomstid, men også ungdomsbøker jeg leser nå.

Må jo holde styr på hva jeg kommer til å lese dette året også;) Denne gangen har jeg prøvd å skrive litt om hver av bøkene, slik at listen blir litt mer utfyllende. Planen er å komme seg gjennom en bok i uka, altså minst 52 i løpet av året, så får vi se hvor bra/dårlig det prosjektet går;)

Totalt 58 bøker, dog en del lettleste barnebøker. Jeg er fornøyd med å ha kommet meg gjennom prosjektet, det var ikke verre enn at det gikk, til tross for at det nesten ikke ble noe lesing i høst i det hele tatt! Det er ikke alle bøkene jeg har skrevet noe om, men det kommer kanskje etter hvert;)

Synes det var veldig greit å lage liste over bøker etterhvert som jeg leste dem i fjor, så tenkte å gjøre det samme i år. :)

Dette er ungdomsbøker jeg har hørt mye bra om, og føler jeg burde få lest. Anbefaler andre å ta en kikk på dem hvis man ikke allerede har lest dem. Målet er å lese dem innen 2015!

• "Den himmelske ilds by" av Cassandra Clare
  • "Den tause byen" av Cassandra Clare