Mandag morgen

en roman

av (forfatter) og Ragnar Aschim (oversetter).

Pantagruel 2013 Innbundet

På Chelsea General må legene svare for sine feilgrep på de beryktede mandagsmøtene.
På rom 311 stilles kirurgene ansikt til ansikt med sine kollegaer og overordnede, hvor hvert feilskjær rettferdiggjøres, tydes, tolkes og kanskje, hvis du er heldig, tilgis.Følg fem legers hektiske hverdag ved et av verdens ledende sykehus. Fem leger som hver eneste dag ber om at deres ufeilbarlighet er skarpere enn skalpellen, og som hele tiden håper at de ikke blir ofret som et vitenskaplig lam i et intellektuelt, men barbarisk ritual; mandagsmøtene.

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted USA

Alle leger gjør feil. Og slike feil kom helt uanmeldt. De kom i strålende dagslys, skjult for innsikt av overmot eller stolthet, av uvitenhet eller trassighet. De kom i skyggene, krypende bak uoppmerksomhet, distraksjon eller tretthet. De medisinske tabbene lå bestandig der og ventet på menneskelig skrøpelighet.

Alt han kunne gjøre - alt det som enhver kunne gjøre - var å lære av sine feil og gå videre - bli en bedre lege underveis, og forhåpentligvis lære utallige andre leger til å gjøre det samme.

• "Kall meg Rosa Parks" av Åsa Lantz
  • "Tomt rede - roman" av Alicia Gimènez-Bartlett
  • "Hjertets valg" av Jodi Picoult
  • "13. uke - roman" av Marianne Mjaaland
  • "Et rike for sultne sjeler - roman" av Lorraine López
  • "Vredens tid" av Stefan Tegenfalk
  • "Til siste åndedrag" av Denise Mina
  • "Si at du lyver" av Silvia Henriksdóttir
  • "Gullkorn fra pasientjournalen - morsomme sitater fra pasientjournaler og resepter" av Morten P. Oksvold
  • "Mørkerom" av Anders Lunde
  • "Hvite ravner - roman" av Christer Mjåset