Sorg og sommerfugler

Gyldendal 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

I 2009 gikk Steinar Lem bort etter kort tids sykeleie. I denne boka forteller kona om overveldende tap og stor kjærlighet, om hvordan de seks år gamle tvillingjentene deres opplevde sorgen, og om hvordan det går an å elske igjen.

ISBN13 9788205401273

EAN 9788205401273

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Gunn Hild Lem

En nydelig, sterk, sår, åpen og vondt bok! Alt på en gang!! Det er sjelden jeg blir sterkt berørt av bøker, men denne fikk meg til både å gråte og smile.
Den ligger og tipper mellom en femmer og en sekser på terningen.

Mannen min ble diagnostisert med kreft i bukspyttkjertelen med spredning til lungene nylig så denne boken satte ord på mange av mine egne følelser og jeg kjenner meg igjen av mye av det Gunn Hild skriver i boken. Rørende realistisk er to ord som beskriver boken.

Ingenting kunne forberedt meg på stillheten som oppstår når et menneske slutter å puste. Mannen min. Kjæresten min. Det gjør fysisk vondt at han ikke lenger trekker pusten.

Jeg har aldri før vært klar over i hvilken grad et sykehus drives av sykepleierne.

Få ting gjør meg mer opprørt enn mennesker som synes andres få år på jorden er lite verdt når de selv mener de skal tilbringe hele evigheten i lykke.

Det finnes så mange kurer mot kreft at det er helt ubegripelig at det fremdeles finnes mennesker som dør av en sykdom som såpass enkelt kan kureres med aprikoskjerner, noen teskjeer karbamid og en positiv holdning - samt selvfølgelig, en diett bestående av hvetegress og bær. Jeg vet ikke hvor mange tilbud vi har fått.

Sorg er ingen rett linje, som mange tror. Det begynner ikke på bunnen med begravelsen og kommer seg langsomt oppover til en igjen kan bevege seg ute blant folk og alt normaliserer seg. Sorg kan lettere sammenlignes med en børskurve hvor krakket gjerne kommer lenge etter at verdiene forsvant.

Av de 112 bøkene jeg leste i 2013 er dette de beste :)

Bøker lest

Bøker lest i sept 2013

• "Mamma tar ikke lenger telefonen" av Bente Christina Kaste
  • "Pappa er en stjerne - når far dør - en ung enke og tre døtre forteller" av Hege Holm
  • "Rosa bil" av Ingrid Wiggen
  • "Kaffe, karamell og vaniljesaus - dokumentarbok" av Hilde Eskild
  • "Den beste sommeren - en bok om glede, søskenkjærlighet og om å leve på lånt tid" av Emilia Polbratek
  • "Ung sorg - 14 unge om døden og livet videre" av Birgitte Gjestvang
  • "Skyldig - til det motsatte er bevist" av Roger Pihl
  • "Etter verdens ende - en historie om å velge livet" av Bianca Tønnessen Vestvik
  • "Livslyst - om å møte og mestre motgang" av Anbjørg Sætre Håtun
  • "13. uke - roman" av Marianne Mjaaland