Mitt røde hjerte

Aschehoug 2009 Innbundet

I denne boken forteller forfatteren om oppveksten og ungdomstida, og om hvordan hun mot alle odds vant nominasjonskampen i Møre og Romsdal Arbeiderparti og tok plass på Stortinget i 1989. Livet som ung rikspolitiker var ikke enkelt, men hun gjorde karriere og ble statsråd i to regjeringer. Hun forteller om både fornedrelse og triumf, fortvilelse og håp.

Knapt noen norsk politiker har opplevd et tilsvarende sprang som Karita Bekkemellem - fra sosialkontorets campinghytte i Molde til et sete ved Kongens bord. Denne livserfaringen har gjort henne til en utypisk og uredd politiker. Karita skildrer hvordan hun som datter av en alkoholiker utvikler angst og spiseforstyrrelser i ungdomsårene. Mot alle odds vinner hun nominasjonskampen i Møre og Romsdal Arbeiderparti og tar plass på Stortinget i 1989, for bare å oppleve at etablerte rikspolitikere nesten mobber henne til grunne. Men hun kommer tilbake og blir statsråd i to regjeringer. I denne boken avslører hun detaljer fra regjeringenes indre liv og forteller om sine visjoner for Arbeiderpartiet.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203291289

EAN 9788203291289

Omtalt person Karita Bekkemellem

Vi kan ikke tilby erfaring, men vi kan tilby noe nytt og spennende. Karita er ikke som politikere flest. Hun sier det hun mener, er hundre prosent lojal og bånn ærlig, og hun oser av politisk talent.

På denne tiden, omtrent da jeg begynte på skolen, begynte jeg å be til Gud. Og det hjalp å be. Bønnen ga meg styrke og trøst- Det var som en hånd kom og strøk meg over kinnet og ga meg ro. Å folde hendene og si "kjære Gud" ble den naturligste ting i verden. Jeg ber fortsatt, særlig når jeg har det vanskelig. Det sitter i meg fra jeg var liten. Jeg henter styrke fra bønn.

All politikk handler om å gjøre samfunnet vårt bedre, og å hjelpe mennesker som av en eller annen grunn befinner seg på livets skyggeside.

En gang vi hadde idrettsdag på skolen, skulle vi hoppe høyde, og lista lå mye høyere enn det jeg normalt hadde mulighet til å klare. Så fokuserte jeg på lista og mobiliserte all konsentrasjon på å hoppe mange centimeter høyere enn jeg noen gang hadde vært i nærheten av. Jeg fokuserte så sterkt at det var som om usynlige hender hjalp meg og løftet meg over lista. Sånn har jeg hatt det noen ganger eller også, når problemene har virket for store. Da er det som om tankene mine hjelper meg videre, bare konsentrasjonen og ikke minst viljen er sterk nok.

Mange ganger har jeg tenkt på hvor viktig det er at det finnes slik gode hverdagsmennesker. De så at jeg ikke hadde det så godt hjemme, og derfor inviterte de meg med på sine ferier og lot meg være en av dem. For en varme og gjestfrihet!

• "Tragedien som samlet Norge - 22.07.2011" av Einar Solvoll
  • "Jeg skal følge deg helt frem - om å miste den man elsker" av Ingvild Hurlimann-Lindseth
  • "Hjertet mot steinen - en overlevendes beretning fra Utøya" av Adrian Pracon
  • "Å bekjempe depresjon" av Paul Gilbert
  • "Selv om sola ikke skinner - et portrett av 22. juli" av Stian Bromark
  • "Prinsesser er rosa om dagen og sorte om natten - basert på intervjuer med barn fra 5-10 år" av Unni Lindell
  • "Elskerinne, sekretær og hustru - gift med Carl" av Eli Engum Hagen
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic
  • "I Afrika er snøen svart - intervjuer med barn fra 6-9 år" av Unni Lindell
  • "Hvis jeg roper høyt nok - en mors kamp for sine barn" av Anne Cecilie Hopstock
  • "Sex i Bibelen" av Einar Gelius
  • "På liv og død - en leges bekjennelser" av Wasim Zahid