Lysets hastighet

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Bazar 2010 Heftet

Fortelleren i romanen er en ung spansk forfatter som studerer ved et universitet i USA. Der blir han venn med outsideren Rodney Falk. Når Rodney plutselig forsvinner, får fortelleren en bunke brev fra Rodneys far. Det viser seg å være brev Rodney skrev da han tjenestegjorde under Vietanamkrigen. Og etter hvert som fortelleren leser brevene dukker det opp stadig nye gåter han må ha svar på.

Forlag Bazar

Omtalt sted Spania Illinois

Selv om boken har fått god omtale, traff den aldri meg så jeg avbrøt den en stund før historien fra Vietnamkrigen ble tatt opp. Jeg synes boken ble vell tunglest med setninger på opptil en halv side, så jeg strevde litt noen ganger. Mulig jeg leser den ferdig en vakker dag, for nysgjerrigheten pirrer litt.

Det er mulig at han forsto at han aldri kunne vende tilbake til det landet han hadde forlatt for å reise til Vietnam, og ikke bare fordi det ikke lenger fantes og var blitt et annet, men fordi heller ikke han var den samme som forlot det. Det er mulig at han ganske snart tok innover seg at ingen vender tilbake fra Vietnam, at når man først har vært der, er enhver hjemkomst umulig.

Jeg vet ikke, men til syvende og sist er det kanskje slik at det bare finnes to slags mennesker: De som handler galt og alltid tror de handler riktig, og de som handler riktig og alltid tror de handler galt.

• "Affæren" av Juan José Saer
  • "Carlos Gardels død" av António Lobo Antunes