Regntid

Oktober 2010 Innbundet

Gro og familien flytter til Sri Lanka, der hennes mann skal jobbe på et prosjekt. Gro har vært i Afrika før, og har lenge hatt en drøm om å drive med bistand. Men hun har også et ønske om å treffe gamlekjæresten sin igjen.

Gro er 37 år, frilansjournalist og tobarnsmor. En vårdag i 2005 får familien en telefon fra Sri Lanka. Mannen hennes, Harald, som er arkitekt, får tilbud om å jobbe på et prosjekt på Sri Lanka. En norsk organisasjon skal bygge et stort fredssenter på østkysten, i Arugam Bay, et område som ble sterkt rammet av tsunamien. Familien drar til Sri Lanka i desember 2005. Gro bodde noen år i Tanzania som ung, og har siden hatt en drøm om å reise ut og drive med en form for bistand. Men hun har også en annen motivasjon. Hun har grunn til å tro at gamlekjæresten hennes fra internatskolen i Tanzania, John, holder til på Sri Lanka. Hun har aldri klart å glemme ham, og har en hemmelig drøm om å treffe ham igjen. Men på Sri Lanka er den politiske situasjonen i ferd med å forverre seg dramatisk, og det er ikke alle som ønsker seg et norsk fredssenter. De norske bistandsarbeiderne klager på korrupsjon og upålitelige hushjelper, og Gro har ingen anelse om hvordan hun skal komme i kontakt med John. Regntid er en medrivende kjærlighetsfortelling og en skarp og innsiktsfull analyse av hva norsk bistand kan utrette under så ukjente vilkår.

Forlag Oktober

Omtalt sted Sri Lanka

Tar for seg hvor vanskelig og infløkt hjelpearbeid er. Her fra Sri Lanka etter tsunamien. Jeg-personen er en 37 år rotløs og idealistisk kvinne, som møter seg selv og andre på annet vis enn hun hadde forventa. Anbefaler på det varmeste!

En liste over bøker jeg har lest i 2011. Den blir oppdatert jevnlig når jeg har lest flere bøker.

• "Av en annen verden - roman" av Kari Fredrikke Brænne
  • "Misjonærene" av Adelheid Seyfarth