Lysets hastighet

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Bazar 2008 Innbundet

Fortelleren i romanen er en ung spansk forfatter som studerer ved et universitet i USA. Der blir han venn med outsideren Rodney Falk. Når Rodney plutselig forsvinner, får fortelleren en bunke brev fra Rodneys far. Det viser seg å være brev Rodney skrev da han tjenestegjorde under Vietanamkrigen. Og etter hvert som fortelleren leser brevene dukker det opp stadig nye gåter han må ha svar på.

LYSETS HASTIGHET er en tankevekkende roman om litteraturens vesen, fremgangens farer og krigens ubarmhjertighet. Men mest av alt er det en tankevekkende skildring av menneskets grunnleggende behov for å finne sammenhenger i livet." Det er vanskelig å forestille seg at en bedre roman enn denne vil bli utgitt i Spania i år." (Times Literary Supplement). "En tvers igjennom unik bok. Språk, stil og handling er i særklasse ... Det hele er fortalt i et språk så enkelt og - fristes man til å si - så rent at det fengsler, uten at man helt forstår hvorfor. ... Man er trollbundet fra første til siste linje." (Jyllands-Posten, Danmark). Må leses og nytes langsomt." (Damernas värld, Sverige).

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Spania Illinois

Det er mulig at han forsto at han aldri kunne vende tilbake til det landet han hadde forlatt for å reise til Vietnam, og ikke bare fordi det ikke lenger fantes og var blitt et annet, men fordi heller ikke han var den samme som forlot det. Det er mulig at han ganske snart tok innover seg at ingen vender tilbake fra Vietnam, at når man først har vært der, er enhver hjemkomst umulig.

Jeg vet ikke, men til syvende og sist er det kanskje slik at det bare finnes to slags mennesker: De som handler galt og alltid tror de handler riktig, og de som handler riktig og alltid tror de handler galt.