Lykkens filosofi

Aschehoug 2006 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos ark.no

I denne boken gir forfatteren ulike definisjoner av lykke, inspirerer oss til å ta ansvar for egen lykke, og viser hvordan vi selv kan bidra til å bli lykkelige.

Alle mennesker søker lykken, men hva er egentlig lykke? Lykke er ikke en vare som kan kjøpes, ikke en rus, ikke en flukt fra dagliglivet. Kanskje befinner lykken seg akkurat der vi er? Lykken er vår måte å møte livet på, vår innstilling til oss selv og til det som skjer oss. Lykken er hele tiden innenfor vår rekkevidde.
I denne boken tar filosof Einar Øverenget for seg et tema som angår oss alle. Han gir oss ulike definisjoner av lykke, inspirerer oss til å ta ansvar for egen lykke, og viser ikke minst hvordan vi selv kan bidra til å bli lykkelige.
Einar Øverenget er filosof og anerkjent foredragsholder. Han er Nitimens husfilosof og har tidligere skrevet boken Å bli sin egen venn.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203233876

EAN 9788203233876

Sjebnen er bare en oppsummering av livet så langt - som jeg må akseptere - men den sier ingenting om fremtiden. Det å elske sin sjebne, Amor fati, dreier seg om å akseptere seg selv til tross for at ikke livet blir slik du ønsker det skulle bli.

• "Vismannens lære - tjue leksjoner i å skape det livet du ønsker deg" av Deepak Chopra
  • "Livsvalg - ord om harmoni mellom indre og ytre liv" av Stephen C. Paul
  • "Livets øyeblikk" av Einar Øverenget
  • "Det kjempende mennesket - maktens etikk" av Nina Karin Monsen
  • "Hemmeligheter" av Einar Øverenget
  • "Kunsten å tenke - en filosofisk metode til et bedre liv" av Nina Karin Monsen
  • "En slitesterk livsstil" av Karsten Isachsen
  • "365 små lyspunkter" av Karsten Isachsen
  • "Avsluttende uvitenskaplig etterskrift til De philosophiske smuler" av Søren Kierkegaard
  • "Å bli sin egen venn" av Einar Øverenget
  • "Livsglede - en huspostill" av Karsten Isachsen