Livslyst

om å møte og mestre motgang

av (forfatter), Rebekka Nøkling (illustratør), Shane Colvin (illustratør) og Sandra Sheperd (illustratør).

Livslystportalen 2012 Innbundet

Forfatteren forteller om sine tanker og opplevelser fra tiden hun kjempet mot brystkreft. Etter at sykdommen var ferdigbehandlet, fikk hun senvirkninger, og var i flere år sengeliggende. Her forteller hun om sin kamp i møte med sykdommen og hvordan hun møtte på flere mentale utfordringer underveis. Noen av temaene som formidles i boken er hvordan man skal møte livet når man rammes av en krise, hvordan man kan tenke konstruktivt i en sårbar tilstand og hvordan en kan motvirke stress.

Forlaget LivslystPortalen AS lanserer nyutgivelsen av LIVSLYST
Anbjørg Sætre Håtun er helsejournalist, foredragsholder, forfatter og en profilert programleder fra bl.a. NRK Puls og tv-serien Det blir bedre. Hun leverer jevnlig kronikker og spalter til aviser og magasiner. Med sin partner i LivslystPortalen AS, Rebekka Nøkling, skriver hun den nye Livslyst-serien i Tara . Norges største kvinnemagasin fra oktober 2012. Kampen mot sykdom er ofte en stille kamp, som nesten ingen ser eller hører. Anbjørgs viktigste budskap i boken er at vi selv kan spille en aktiv rolle når vi blir syke, og Livslyst inneholder, i tillegg til Anbjørgs personlige historie om hvordan hun taklet brystkreftsykdommen, flere nye konkrete råd, verktøy og øvelser for hvordan du kan ha det best mulig i møte med motgang. www.livslystportalen.no

Forlag Livslystportalen

Genre Personlige beretninger

God helse handler virkelig ikke om et liv uten sykdom og plager. God helse handler først og fremst om hvordan du mestrer livet når du møter motgang.

Jeg begynner å gå sakte hjemover. Overalt ser jeg glade mennesker. De smiler. De ler. De spiser is. De har lykkelige ansikter. Jeg kjenner at tårene presser seg på. For jeg vil også ha det sånn.
Jeg vil også være lykkelig. Jeg vil le. Jeg vil spise is. Jeg vil ikke ha kreft.

Jeg fikk dermed raskt erfare hva kampen mot sykdom egentlig er:
Nemlig en stille kamp,
som til en stor grad er usynlig.
En kamp som nesten ingen ser eller hører.
Og som få applauderer:
For som syk får du ikke ros fra sjefen.
Du får ikke opprykk i gradene.
Og du får definitivt ikke lønnspålegg.

Jeg tenkte:
"For en fantastisk kropp.
Tenk å ha så mye motgang, og allikevel så klarer den å mobilisere og bære meg
gjennom sykdommen."
"Kroppen er på min side!"
"Kroppen er min venn. Ikke en fiende.
Og den jobber på spreng for at jeg skal bli frisk".

"Hver dag skal jeg stelle godt med den.
Slik en mor steller for sitt syke barn."

Jeg tror at i all motgang ligger en mulighet for personlig vekst og utvikling.

Bøker jeg har lest i 2017

• "En magentaturkis himmel - hyllest til hverdagsmennesket" av Paal-André Grinderud
  • "Å dele gir styrke" av Anbjørg Sætre Håtun
  • "Etter selvmordet - veien videre" av Kari Dyregrov
  • "Stemmen eller støyen - om å være tro mot seg selv" av Märtha Louise
  • "Nesten" av Jostein Pedersen
  • "På tur med Lars Monsen" av Lars Monsen
  • "Stressmestrer - 10 bud for å få en hverdag med mindre stress og mer overskudd" av Anbjørg Sætre Håtun