To søstre

Kagge 2016 Innbundet

Historien om to ungjenter fra Bærum som reiser til Syria og en desperat far som forsøker å finne dem.

En oktoberdag i 2013 kommer ikke de to tenåringsjentene, Ayan og Leila, hjem til vanlig tid. Senere på kvelden kommer sjokkmeldingen: De er på vei til Syria. På jakt etter døtrene tar faren seg inn i det borgerkrigsherjede landet, en reise som skal føre ham inn i områder kontrollert av Den islamske staten (IS).

Dette er bare starten. I "To søstre" går Åsne Seierstad, den bestselgende og kritikerroste forfatteren av "Bokhandleren i Kabul" og "En av oss", løs på et av de viktigste og mest kompliserte spørsmål i vår tid. Hvorfor radikaliseres muslimsk ungdom oppvokst i Vesten? Hva førte de to søstrene fra Kolsås til Kalifatet? Hvem er Ayan og Leila?

Som få andre makter Åsne Seierstad å komme tett på personene hun skriver om. "To søstre" er både historien om jentene som dro, et land i krig og om en familie som splintres. Det er også en fortelling om oss, i Norge i dag.

Forlag Kagge

Omtalt sted Norge Syria

Tildelt litteraturpris Brageprisen Sakprosa 2016

En velskrevet og innholdsrik dokumentar og sakprosabok fra Åsne Seierstad.
Hun veksler mellom å fortelle om de to norsksomaliske søstrene som plutselig og tilsynelatende uten forvarsel reiste til Syria for å leve i kalifatet til IS, - og om hvordan resten av familien og en del venner og miljøet rundt dem reagerte på dette. Så fletter hun inn dokumentariske faktaopplysninger om utviklingen i Syria.
Åsne har gjort god research. Hun har et dokumentarisk overblikk som er imponerende.

Vi får følge både broren, moren og faren i bestrebelsene for å få søstrene hjem igjen. Særlig farens mange forsøk blir utførlig beskrevet. Han reiser flere ganger til Tyrkia, og tar seg noen ganger inn i Syria for å prøve å redde døtrene.
Beskrivelsene om hvordan søstrene ble radikalisert, med koranundervisning og koranbesøk, med etterfølgende reaksjoner som å bli svært strengt religiøse og begynne å gå tildekket i niqab burde jo fått noen til å reagere, men ingen tenkte seg tankene om at de skulle finne på å reise fra Norge for å leve ut drømmen om et shariastyrt kalifat.
Søstrene vil ikke hjem igjen til Norge. De har reist for å dø i jihad. De mener at de "redder" alle i familien sin hvis de dør som martyrer i Syria.

Boka er spennende som en thriller.
Anbefales.

Et mildest talt imponerende verk av Åsne.
Med stramme tøyler forteller hun den dramatiske historien om de medieomtalte to søstrene som beveget seg fra å være relativt godt integrerte og moderate muslimer til å bli bokstavtro religiøse fanatikere og til sist Syria farere. En fortvilet og modig far ser familien sin nærmest gå i oppløsning og gjør desperate forsøk på å bringe jentene sine hjem igjen.

Boka gir et glimrende blikk inn i innvandrermiljøet, her med mest fokus på det Somaliske, og viser hvor lett det er å havne litt på utsiden av den vestlige kulturen og hvordan da religion fort kan bli "redningen", for både tapere og vinnere. "Bygde dyret" er såvisst tilstede i disse miljøene også og det mangler heller ikke på karismatiske personer som vet å gripe fatt i situasjonen og lirke den rot løse ungdom inn i den "rette" tro. Så kan man jo bare spørre seg hva som er deres egentlige agenda...

Boka er spennende, nesten som en krim og en fornøyelse å lese, rent sproglig. Den er bygget opp med lette sprang mellom "nå-tid" og da tid, noe som i dette tilfelle fungerer utmerket og gir leseren en skjerpet fokus.

For egen del må jeg si det er nesten helt utrolig hvor mye forferdelig vi mennesker er istand til å gjøre mot hverandre i religionens tegn, bare man er sterk nok i troa og forestillingen om at paradis venter om man kjemper for "Ham". Her kappes det hoder til almen jubel fra de rett-troende. Jeg alene vite!
Totalt hjernevasket er de alle sammen, og tilsynelatende blottet for empati overfor andre enn likesinnede.
Boka er, som nevnt nøkternt fortalt og alle viktige hendelser og fakta godt dokumentert.
Denne burde bli et pensum i skolen og leses av enhver som er opptatt av innvandring, for eller imot.
Gratulerer Åsne!

Utrolig sterkt! Spennende som en thriller, grusomt, sterkt, velskrevet og levende om to søstre som radikaliseres og reiser til Syria og en far på fortvilt jakt etter dem. Les gjerne mer i bloggen

To søstre, Åsne Seierstad
Boka burde heller hete En fantastisk far.
For ei bok, for et møysommelig bakgrunnsarbeid, for en forfatter Åsne er - og for en flott far Sadiq er.
Åsne tar grundig for seg radikaliseringsprosessen til noen jenter i Oslo. Følger de elektroniske sporene deres, samt finleser brev, skolearbeide osv, i sin søken for å fortelle om jentenes vei til sin tjeneste i Syria. Hun følger også søsken, mor og far, mest far, for han dro etter jentene for å prøve å få de ut av den religionståka de befant seg i, med et mål om å få de med seg hjem til Norge.
Boka er vel både sakprosa, thriller og mere til. Fantastisk å lese den akkurat nå. Den er temmelig fersk, så det var som å lese omtrent i samtid med det nyhetsbildet vi får inn i stuene vår, fra det helvetet som det rapporteres fra.
Jeg er glad for at jeg ikke tror på et utenomjordslig helvete, i en annen dimensjon. Helvete er noe vi skaper, ev lever oss inn i, her og nå.
Mitt inntrykk er at de er de som er redde for et liv etter døden som lar seg skremme til roller ingen bør spille.

Et godt journalistisk håndverk, og et resultat av et foreldrepar som vil fortelle der andre tier. Et omfattende kildegrunnlag gir levende skildringer fra scener forfatteren naturlig nok ikke har opplevd selv, og boken blir med dét en thriller fra virkeligheten.

For de minste er det den lille verden som betyr noe. De første leveårene kan bli gode i et hus i kalifatet om de får omsorg, nærhet og oppmerksomhet. Barn kan føle seg trygge selv under ekstreme forhold dersom rutiner blir opprettholdt; dersom de voksne ikke blir satt ut av spill.
Samtidig er barnehjernen sårbar. Dramatiske hendelser og frykt vil lagres i hjernen som fragmenterte bilder, skremmende biter, som kommer tilbake som mareritt og traumer. Erfaringene påvirker den delen av hjernen der tanker og trossystemer formes, der den menneskelige forstand skal bygges.

Fryktens rike, ble landet kalt. For mange syrere var redselen blitt en del av kroppen, umulig å skille ut eller bli kvitt. Den var en del av åndedrettet, av hjerteslagene, den hadde satt seg i hodet, i magen, i blikket. Den lå i dypet av sjelen din. Og jo eldre du ble, desto reddere var du.

Han hadde tordnet mot den norske stat som krevde skatt av muslimer samtidig som de drev krig mot islam. Problemet var bare at han selv levde på den staten som andre betalte skatt til, han mottok drøye 19 000 kroner i måneden i NAV-støtte etter at han hadde sagt opp jobben.

Russland ville at verden skulle stå igjen med ett valg: Assad eller IS.
Vesten hadde det langt vanskeligere. De så etter noen som kunne ta over etter Den Islamske staten om man bombet den vekk. De fant ingen.

Somalierne i Oslo håndhevet en streng æreskodeks. Folk fulgte med på hverandre. Selv om Sadiq hadde studert et par år i Saudi-Arabia, var flytende i klassisk arabisk, og dermed høyere utdannet enn de fleste av sine landsmenn, ble han sett på som en som ikke holdt islam høyt nok i hevd. «Han tror han er norsk,» sa de bak ryggen hans. Mange unge var mer praktiserende og tolket Koranen strengere enn generasjonen før.

Her er en oversikt over bøker jeg har lest i 2016. Bøkene legges kronologisk inn etter lesedato.

• "Verden som var min - syttitallet" av Ketil Bjørnstad
  • "Hålke - roman" av Helene Uri