Fri vilje

Kagge 2017 Innbundet

«Jeg kjente igjen alt som ble beskrevet i anmeldelsene. Hyttene på Toffelsø og kranglingen om testamentet og om takstene, sykehusinnleggelsen til mamma, pappas fall i trappen, Veras tale på revisorkontoret; hver eneste episode anmelderne hentet ut av romanen for å ramme inn beskrivelsen av Veras litterære verk, var hentet fra vårt liv, mitt liv. Men jeg kjente ikke igjen pappa som hatet alle kvinner - alle unntatt Vera, som han syntes var uimotståelig. Eller mamma som hadde visst om overgrepene, men bare snudde ryggen til fordi hun var mer opptatt av fasade. Jeg kjente ikke igjen Even som et såret barn heller, Ingvill som spilte offentlig godhetsperson, meg selv som hatet storesøsteren min, eller Vera som bare var et offer.»

Forlag Kagge

ISBN13 9788248920434

EAN 9788248920434

En sak har alltid to sider. Minst. Veldig glad jeg leste denne. For innholdet, men også for språket og leseopplevelsen. Velskrevet og bra driv, samtidig som den er reflekterende og reiser mange spørsmål. Meget godt forfatterskap. Ikke minst peker den på spørsmålet om bruk av levende modeller, såkalt virkelighetslitteratur.

Fascinerende å lese en bok som ikke på noen måte står på egne ben. Duell i roman-form! Den yngre Hjorth skriver mer som en byråkrat enn som en forfatter, men for all del, interessant lesing om ofrene for virkelighetslitteratur. Den har ikke ødelagt min opplevelse av Arv og miljø, som jeg fortsatt mener er en meget godt roman.

For det første skriver hun mye bedre enn sin storesøster. Og for det andre er dette en tankevekkende og viktig bok. Skal man utlevere familie og venner ukritisk i bøker?

Stirrer du lenge nok ned i avgrunnen, begynner avgrunnen å stirre tilbake.

Ytringer skal ikke møtes med straffereaksjoner, de skal møtes med ytringer

Andres handlinger kan tolkes i alle mulige retninger, avhengig av hvilket perspektiv man anlegger.

Vi har alle våre lodd å bære, andre bar tyngre. Hvor mye skal vi kreve av hverandre, stille andre til ansvar for våre liv og våre følelser?

En kollega av meg pleide å si at hvis du deler et ansvar på to, så blir det én prosent på hver.

Bøker lest i 2017.

• "Du kommer i dag - roman" av Karsten Alnæs