Pappa er en stjerne

når far dør - en ung enke og tre døtre forteller

Aschehoug 2008 Innbundet

Forfatteren forteller her om hvordan det var da ektemannen døde av kreft, bare 39 år gammel. Hun forteller om sorg, angst og maktesløshet, om venner som hjelper til med barnepass og praktiske gjøremål, om bekymringer for økonomi og bekymringer for hvordan barna skal klare seg. De tre døtrene kommer også til orde med tanker om hvordan det er å miste faren sin, og i ett av kapitlene oppsummerer de sine liv og morens innsats.

Den kjente NRK-stemmen Stein Heide døde av kreft 39 år gammel i mars 1997. Han etterlot seg Hege og døtrene Aasta, Anna og Liv på ni, seks og tre år. Sykdommen hadde kommet brått, og etter bare tre måneder var det slutt. Hege forsto ikke hvordan hun skulle klare livet alene uten Stein. Tre små barn mistet faren sin og oppfattet raskt at ingenting ville bli som før. Hva gjør en mor når hun føler at hun mister fotfestet, men vet at hun må holde seg på beina fordi barna ikke har andre enn henne? Hva gjør barn som mister pappa og ser at mamma også forandrer seg? Pappa er en stjerne er en ærlig og personlig fortelling om død, overlevelse, kjærlighet, vennskap, engler, forelskelse, sinne og kampen for tilværelsen. Om sjokket, om sorgen . og om hvordan livet fortsatte.
Hege Holm er journalist i NRK Sogn og Fjordane og bor i Sogndal. Hun har arbeidet i NRK siden 1982, blant annet som programleder i Dagsnytt 18, Ukeslutt og Søndagsavisen. Pappa er en stjerne er hennes debut som forfatter.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203291241

EAN 9788203291241

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Stein Heide

Denne lista blir på en måte en oppfølger til denne: https://bokelskere.no/lister/262329/
Jeg er fortsatt hjemme i mammapermisjon, og jeg håper jeg kan fortsette å lese bøker slik som jeg har gjort til nå. Denne lista kommer jeg til å oppdatere etterhvert som jeg leser bøker.

Ellers har det lokale biblioteket jubileum i år, og arrangerer derfor bokorm for voksne også. Det betyr heder og ære for dem som klarer å lese 50 bøker på ett år. Det har jeg ikke gjort siden jeg var en liten barnerumpe, så det blir en spennende utfordring! Jeg klarte 16 bøker på ca 5 måneder sist år, så nå gjelder det å virkelig henge i.

Her: https://bokelskere.no/lister/262954/liste/ ligger for øvrig en liste med bøker jeg planlegger å lese. Den er under stadig endring, men der kan du se hva jeg holder på med nå, og gjerne gi tips om andre spennende bøker som bør stå på lista.

Følg med følg med ;)

• "Gå med hele ditt hjerte" av Klara Høiseth Slettemoen
  • "Sorg uten blomster - når den du elsker blir en annen" av Hege Holm
  • "Rosa bil" av Ingrid Wiggen
  • "Northug - en familiehistorie" av Sverre M. Nyrønning
  • "Alle mot én - en historie om mobbing, mot og styrke" av Ann Kristin Liland
  • "Nissen kan også brukes om sommeren" av Unni Lindell
  • "Den hvite vinden" av Inger Marie Spange
  • "Etter verdens ende - en historie om å velge livet" av Bianca Tønnessen Vestvik
  • "Martine - jakten på rettferdighet" av Marianne Vikås
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic