Påfuglemporiet

av (forfatter) og Monica Carlsen (oversetter).

Cappelen 2006 Innbundet

Athene Forster er dronningen blant sine venner, vakker, bortskjemt og helt uten styring. Hun gifter seg med den stø arvingen til en stor eiendom, og bare to år etter begynner ryktene å gå. Folk i landsbyen Nordfolk har ikke så mye å fordrive tiden med, og god sladder er aldri å forakte. 35 år senere sliter Suzanna Peacock med arven etter moren. Hun er uvenner med faren og hans nye kone, og ekteskapet hennes er dødt og kjedelig. Det eneste stedet hun trives i, er i butikken som hun driver, Påfuglemporiet. Men skyggen av Athene, og butikken i seg selv, setter en rekke tragiske begivenheter i sving, noe som tvinger Suzanna til å ta et oppgjør med seg selv og følelsene sine.

I Påfuglemporiet møter vi Athene Forster som er en dronningen blant sine venner. Hun er vakker, bortskjemt og helt uten styring. Bare to år etter hun har giftet seg med den stø arvingen til en stor eiendom begynner ryktene å gå. Folk i landsbyen i Nordfolk har ikke så mye å fordrive tiden med, en god sladder er aldri å forakte.

Femogtredve år senere sliter Suzanna Peacock med arven etter moren, hun er uvenner med faren og hans nye kone og ekteskapet hennes er dødt og kjedelig. Det eneste stedet hun kan trives er i butikken sin. Påfuglemporiet er nødhavn for de som ikke finner sin plass i byen. Der møter hun ekte venner, blant annet Alejandro fra Argentina. Alejandro har sine egne gjenferd å sloss mot, men byr likevel Suzanna på et spesielt vennskap.

Men skyggen av Athene og butikken i seg selv skal sette en rekke tragiske begivenheter i sving -- og tvinge Suzanna til å ta et oppgjør med deg selv og følelsene sine. Familien må se fortiden i øynene, og Suzanne forstår at nøkkelen til lykken kanskje har vært innen rekkevidde lenge...

Jojo Moyes er journalist og forfatter. Hun ble født i 1969 og vokste opp i London. Nå bor hun i East Anglia med mann og to barn. Hennes to tidligere romaner Hemmeligheten (2003) og Forbuden frukt (2004) er begge utgitt på norsk.

Les utdrag fra boken [pdf]

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202241667

EAN 9788202241667

Omtalt sted England Argentina

Påfuglemporiet er en fornøyelig bok om bitre Suzanna Peacock. Hun er misfornøyd med det meste: med ekteskapet sitt, familien sin, livet sitt... Ufrivillig flytter Suzanna og mannen fra storbyen og tilbake på det lille stedet hun er vokst opp. Her må hun ta oppgjør med fortidens spøkelser, blant annet moren sin, som forlot Suzanna da hun var liten baby. Etterhvert åpner hun en butikk, Påfuglemporiet, og her begynner hun å føle seg som hjemme. Hun treffer nye mennesker, og får til og med noen venner! Mystiske Alejandro fra Argentina, og en blid og sprudlende jente med en alvorlig hemmelighet. En særdeles tragisk hendelse får Suzanna til å innse hva hun vil med livet sitt, og hvordan hun skal leve det.

Jeg hadde med denne boken på ferie, og vil si det var perfekt strandlektyre. Den er lettlest, spennende, morsom, overraskende, fin, både forutsigbar og uforutsigbar, og til tross for at den kanskje kan kvalifiseres som en chick-lit bok, satt den i meg lenge etter jeg var ferdig med den. Forfatteren har et lett og ledig språk, og jeg synes hun har skapt en fin historie. Hovedpersonen Suzanna, irriterer meg til tider, med sin bryske væremåte og negative innstilling. Slutten var kanskje forutsigbar, men jeg drister meg til å tørre å si at det var fint med en happy ending!

Ta med denne på stranda!

Bøker jeg har lest i september

• "Forbuden frukt" av Jojo Moyes
  • "Raphael Ignatius Phoenix' siste vitnesbyrd" av Paul Sussman
  • "Hemmeligheten" av Jojo Moyes
  • "Størst av alt - familiesaga fra Vestfold" av Lillian Wirak Skow
  • "Nattergalen i Sunset Boulevard - roman" av Susan Meissner
  • "Pensjonistligaen i skatteparadis" av Catharina Ingelman-Sundberg