Hemmeligheten

av (forfatter) og Monica Carlsen (oversetter).

Cappelen Damm 2003 Innbundet

Tre generasjoner av kvinner kommer sammen etter mange år, og dypt begravde familiehemmeligheter kommer for en dag. Joy, Kate og Sabine lærer noen helt grunnleggende sannheter om konflikten mellom plikt og kjærlighet, om kvinners valg og om mødre og døtre. Boka tar oss fra Hong Kong på femtitallet til dagens Irland. Det er historien om sky og keitete Joy som treffer Edward i Hong Kong og som forlover seg med ham etter en heftig forelskelse. Dagen etter drar han, og de ser hverandre ikke igjen på et år.

Hemmeligheten tar oss fra Hong Kong på femtitallet til dagens Irland. Det er historien om sky og keitete Joy som treffer Edward i Hong Kong og som forlover seg med ham etter en heftig forelskelse. Dagen etter drar han, og de ser hverandre ikke igjen på et år. Kate er datteren deres. Hun gjør opprør mot foreldrenes tradisjonelle liv med hunder og hester og et digert rått hus på den Irske landsbygda. Atten år gammel rømmer hun hjemmefra med den lille datteren. Hun drar til England og bygger seg opp et nytt liv der. Men da Sabine er seksten blir hun sendt for å bo hos besteforeldrene. Det skal få følger for alle de tre kvinnene. For da Sabine begynner å interessere seg for mormorens fortid dukker gamle hemmeligheter opp. Og tanker og følelser som lenge har ulmet under overflaten begynner igjen å gjøre seg gjeldende.
Orig.tittel: Sheltering Rain
Oversatt av Monica Carlsen

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788202213312

EAN 9788202213312

Omtalt sted Irland Hong Kong

I år skal jeg se om jeg ikke kan fullføre PopSugar sin Reading Challenge 2015. Det er hele 50 bøker å lese. Noen blir utfordrende, mens andre ser jeg blir lette. Har bestemt meg for at en bok ikke skal høre til mer enn en kategori. Blir nok noen barnebøker også på min liste da det er en del av jobben min. For de som ikke har sett listen, kan de sjekke ut denne linken http://www.popsugar.com/love/Reading-Challenge-2015-36071458

• "Smaken av honning - en Carson Springs-roman" av Eileen Goudge
  • "Påfuglemporiet" av Jojo Moyes