Over havet

av (forfatter) og Truls Kopperud (oversetter).

Cappelen 2007 Innbundet

1946. Andre verdenskrig er over, og et skip med 635 australske kvinner seiler mot England, hvor kvinnene skal møte ektemennene sine. Menn de har giftet seg med under krigen. Romanen følger de fire kvinnene Francis, Margaret, Avice og Jean. Francis er allerede blitt enke, men hun har fått en sjanse til å starte på nytt og komme unna fortida som hjemsøker henne. Margaret er gravid, og forlater en familie hun er tett knytta til. Avice tror hun skal gifte seg med drømmemannen, bare for å oppdage at han ønsker at hun skal være elskerinna hans, og Jean opplever noe om bord på båten som får forloveden til å sky henne.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788202263539

EAN 9788202263539

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted England Australia

Under andre verdskrigen gifta mange engelske soldatar seg med australske jenter. I 1946 vart desse jentene frakta i store skip frå Australia til England for å bli gjenforeina med mennene sine. I denne boka følgjer vi 600 australske jenter som vert frakta med eit tidlegare hangarskip dei 6 vekene det tek å kome til det nye landet. Spesielt følgjer vi dei fire jentene på lugar 6f og utfordringane dei har under overfarten.

Mange har lese Et helt halvt år og bøkene Jojo Moyes har skrive etter den, men forfattaren kom med fleire bøker på norsk fleire år før den tid (men ikkje på same forlag). Dette var første romanen eg las av forfattaren, og eg likte den svært godt.

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Bøker jeg har lest i september

• "Påfuglemporiet" av Jojo Moyes
  • "Forbuden frukt" av Jojo Moyes