Else går til psykolog

Cappelen Damm 2018 Innbundet

Else går til psykolog består av to år med samtaler mellom den nevrotiske og pratsomme Else og terapeuten hennes. Det er en bok som åpner døren til terapirommet, et rom heftet med mange myter og feiloppfatninger, og som med vidd og en god porsjon alvor reiser et spørsmål som er like personlig som det er allmennmenneskelig: Hva bør vi bør vi snakke om, og hva er det lurest å la ligge? ­

Else Kåss Furuseth ble tildelt Mental helses Åpenhetspris for 2018 på Verdensdagen for psykisk helse.

ISBN13 9788202393083

EAN 9788202393083

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Else Kåss Furuseth

Elsket denne boka!

Var litt usikker på hva jeg skulle klassifisere boken som? Jeg endte opp med biografi, men det er jo ikke det. Boken handler om Else Kåss Furuseth, for all del, men den er også mer. Den viser frem terapirommet og terapi - selv om vi som lesere selvsagt ikke kan vite hvor redigert den er. Dette er en utfordring: Hva leser jeg? Fikk samme følelsen av Anita Krohn Traaseth sin bok, begge disse bøkene er - i likehet med feks Knausgaard - representasjoner for nye sjangre, ikke bare nye bøker. Det gjør de - for meg - vanskeligere tilgjengelig fordi jeg ikke vet helt hvordan jeg skal tolke det som står i dem. Dette kan selvsagt være en utfordring med gammel litteratur også - jeg leste eksmpelvis Moby Dick med fotnoter, hvis ikke hadde alle referansene til Bibelen gått meg hus forbi.

Hva synes jeg da? Jo, sett utenifra og inn er det helt tydelig at Else er fanget i en barndom hvor hun måtte ta ansvaret for stemningen, og at familien har opphøyet den drittsekken som broren var. Noe som er forvirrende. Minner meg om den klassiske historien om jenta som blir hos han som banker henne og bare forakter de virkelige ok guttene. Men det er utenifra og inn - Else blir bedre av å gå i terapi, men blir hun bra?

Jeg likte den, men jeg hadde ikke greid å sette terningkast på den.

Jeg var så skeptisk til denne boka! Tror det var i frykt for at hun bare skulle tulle bort alvorlige temaer, men fant ut at jeg måtte lese den for å se, og jeg er faktisk veldig positivt overrasket!! Jeg har brukt kjempe lang tid på den, men ikke fordi den er dårlig, tvert i mot fordi jeg kjente meg igjen i så mange temaer så det ble mange tanker og fordøye. Noe som gjorde det litt tungt å ta opp denne boka da jeg skulle velge noe å lese. Jeg måtte rett og slett være i rett modus for å klare reflektere rundt temaene.
Stor tommel opp for Else som tør å være så åpen!!

Han var høflig. Han trakk for gardinene da han hang seg

Man kan ta for seg alle triste bøker i verden , bare lese dem og liksom bade i følelsen. Det er kanskje en romantisering. Men det å kunne kjenne at man også depper av og til , å tåle det, og vite at det går over. Det tenker jeg er en kompetanse. Dit er det ålreit å komme.

(Elses psykolog)

Uansett, for en stund siden var jeg mye sammen med en fyr. Følte vi hadde det LOL. Han fortalte plutselig at han hadde møtt en morsom jente, fra Jessheim. Da kunne jeg ikke dy meg og sa: er det meg?

(Psykolog)La meg gjette: det var ikke deg?

Fra medisinen så lærer vi at det ikke finnes virkninger uten bivirkninger. Og sånn sett tror jeg åpenhet, som er så viktig, også har bivirkninger hvis åpenhet er åpenhet som ikke er i det trygge rom. Åpenhet kan også bli lekkasje, at folk bare driver og skvetter, og så vet vi ikke hva vi skal gjøre med det

Å være lei seg er en uunngåelig del av livet av og til. Det blir farlig hvis man hele tiden tror at man skal våkne smilende.

Elses psykolog

Høres spennende/interessant ut.
Fjerner bøker etterhvert som de blir lest.
Men lista blir bare lenger og lenger. Hm, merkelig.

• "Jenteloven - feministisk førstehjelp" av Ulrikke Falch
  • "Petter uteligger - en fortelling fra gata" av Petter Nyquist
  • "Fjellfolk - roman" av Ellen Emmerentze Jervell
  • "Det ingen har fortalt deg - roman" av Bergljot K. Nordal
  • "Jesussoldaten - gutten som skulle vinne landet for Gud" av Tonje Egedius
  • "Min fetter Ola og meg - livet og døden og alt det i mellom" av Arne Schrøder Kvalvik