Else går til psykolog

ISBN13 9788202393083

EAN 9788202393083

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Else Kåss Furuseth

Else går til psykolog ga meg en forståelse av hvordan en samtale med psykolog kan være. I løpet av samtalene kommer Else inn på ulike temaer som er utfordrende for henne. Et sentralt tema er brorens selvmord, og at det har etterlatt henne med mange vanskelige tanker. Psykologen spør og graver, får henne til å presisere, tenke videre, trekke sammenhenger. Selv om dette er en dypt personlig bok er det mye lærerikt for meg som leser. Om å akseptere det som er, både sitasjoner, tanker og følelser. Og om å være litt snillere med seg selv. Likte boka kjempegodt!

Elsket denne boka!

Else er en sjarmerende og klok dame. Jeg elsker måten hun tar opp viktige tema på en humoristisk måte og belyser at det å gå i terapi betyr ikke at man er gal. Jeg koste meg fra begynnelse til slutt.

Var litt usikker på hva jeg skulle klassifisere boken som? Jeg endte opp med biografi, men det er jo ikke det. Boken handler om Else Kåss Furuseth, for all del, men den er også mer. Den viser frem terapirommet og terapi - selv om vi som lesere selvsagt ikke kan vite hvor redigert den er. Dette er en utfordring: Hva leser jeg? Fikk samme følelsen av Anita Krohn Traaseth sin bok, begge disse bøkene er - i likehet med feks Knausgaard - representasjoner for nye sjangre, ikke bare nye bøker. Det gjør de - for meg - vanskeligere tilgjengelig fordi jeg ikke vet helt hvordan jeg skal tolke det som står i dem. Dette kan selvsagt være en utfordring med gammel litteratur også - jeg leste eksmpelvis Moby Dick med fotnoter, hvis ikke hadde alle referansene til Bibelen gått meg hus forbi.

Hva synes jeg da? Jo, sett utenifra og inn er det helt tydelig at Else er fanget i en barndom hvor hun måtte ta ansvaret for stemningen, og at familien har opphøyet den drittsekken som broren var. Noe som er forvirrende. Minner meg om den klassiske historien om jenta som blir hos han som banker henne og bare forakter de virkelige ok guttene. Men det er utenifra og inn - Else blir bedre av å gå i terapi, men blir hun bra?

Jeg likte den, men jeg hadde ikke greid å sette terningkast på den.

Jeg var så skeptisk til denne boka! Tror det var i frykt for at hun bare skulle tulle bort alvorlige temaer, men fant ut at jeg måtte lese den for å se, og jeg er faktisk veldig positivt overrasket!! Jeg har brukt kjempe lang tid på den, men ikke fordi den er dårlig, tvert i mot fordi jeg kjente meg igjen i så mange temaer så det ble mange tanker og fordøye. Noe som gjorde det litt tungt å ta opp denne boka da jeg skulle velge noe å lese. Jeg måtte rett og slett være i rett modus for å klare reflektere rundt temaene.
Stor tommel opp for Else som tør å være så åpen!!

Han var høflig. Han trakk for gardinene da han hang seg

Det er i dag et voldsomt fokus på helse, på all verdens remedier fra farmaka til dietter til den alternative medisinens overtro. Da er det faktisk underlig at det ikke er mer fokus på det mest nærliggende: samvær og samtale.

(Fra forordet)

Å være lei seg er en uunngåelig del av livet av og til. Det blir farlig hvis man hele tiden tror at man skal våkne smilende.

Elses psykolog

Selvmord er en permanent løsning på et midlertidig problem.

(Elses psykolog)

Man kan ta for seg alle triste bøker i verden , bare lese dem og liksom bade i følelsen. Det er kanskje en romantisering. Men det å kunne kjenne at man også depper av og til , å tåle det, og vite at det går over. Det tenker jeg er en kompetanse. Dit er det ålreit å komme.

(Elses psykolog)

Oversikt over leste bøker 2019

Bøker lest i 2019

Min søster anbefaler bøker. Lager en liste for å holde oversikt.

Romaner med tematikk rundt psykisk helse, fordommer knyttet til psykiske lidelser og det å være annerledes. Om utenforskap, indre demoner, angst, depresjoner og spiseforstyrrelser.

• "Det store bildet" av Gunhild A. Stordalen
  • "En seksti under - alt om dødsfall, likhenting, forråtnelse og en begravelsesagents liv" av Tor-Håkon Gabriel Håvardsen
  • "Kan alle sjekke kalenderen?" av Sigrid Bonde Tusvik
  • "Mødre og døtre" av Tiril Broch Aakre
  • "Jeg vet ikke helt hva det er" av Silje Bergum Kinsten
  • "Angst - hva er du redd for? Hvorfor er angsten viktig? Hva kan du gjøre med den?" av Peder Kjøs
  • "Kohts bok" av Joachim Førsund
  • "Tegnehanne - blod, svette og tress-is" av Tegnehanne