Shirog

jenta jeg en gang var

av (forfatter) og Kjersti Kvam (medforfatter).

Egmont Publishing 2018 Innbundet

Jeg har egentlig aldri villet fortelle denne historien. Jeg vil ikke at noen skal synes synd på meg. Men nå som jeg har fått opplevelsene på avstand føles det riktig å dele mer av hvem jeg er og hva jeg kommer fra.

Hvis jeg kunne velge, ville jeg blitt plassert i fosterhjem den dagen jeg ble født. Det høres kanskje helt sjukt ut, men oppveksten min unner jeg virkelig ingen. Det var et helvete. Da jeg var 11 år, var begeret så til de grader overfylt at jeg satte meg på trappa utenfor hos barnevernet, for å be om et nytt sted å bo. Siden ble det for vanskelig i fosterhjemmet, og jeg fikk flytte for meg selv som 17-åring. Diagnose på den tiden: anoreksi.
Fram til da hadde livet vært en lang rekke av vold, frykt, bekymringsmeldinger, narkotikasalg, barnevernsmøter, mishandling, krisehjem, blåveiser, selvmordstanker, indre drama og voksne mennesker som sviktet - igjen og igjen. Heldigvis mikset med noen gode personer og perioder underveis.

I denne boken forteller jeg om menneskene, hendelsene og tankene som jeg ikke har klart å fortrenge opp i gjennom. Dette er grunnen til at jeg er meg. Uten Shirog, ingen Isabel. Shit, jeg får fremdeles frysninger av å høre det navnet.

Forlag Egmont Publishing

Omtalt person Isabel Raad

Årets første ferdigleste bok. Hadde aldri hørt om henne før jeg leste boka. En viktig bok og en viktig historie kommer frem i lyset.

Boken handler om Isabel som har vokst opp i en dysfunksjonell familie og som blir sviktet av barnevernet opp til flere ganger. Det er virkelig tøft gjort og dele denne historien med omverden. Jeg syns historien var vond å lese, men boken bærer preg av mye muntlig språk. Jeg syns ikke redakaktøren har gjort en god nok jobb i formidlingen av Isabell sin historie desverre og derfor får den «bare» 3 stjerner av meg.

Lyden av et menneske som blir slått. Når du har hørt det, glemmer du det aldri. Det er en sånn hul klaskelyd, liksom. Alt i den lyden føles feil.

Bøker jeg har lest i 2020
Målet er å klare å lese 10000 sider
Har lest 657 sider totalt så langt i år

• "Bare Anna" av Anna Rasmussen
  • "Erlend Elias - fra Tysfjord til Tigerstaden" av Erlend Elias
  • "Kongen av gutterommet - hvordan jeg ble verdens største Youtube-stjerne på norsk" av Dennis Vareide
  • "Smil gjennom tårer - mitt liv med alvorlig kronisk sykdom" av Ingrid Anette Hoff Melkersen
  • "Kvinner som hater kvinner - min kamp mot nettrollene" av Anne Brith Davidsen
  • "Alt du ikke ser - livet med Joachim" av Ellen Arnstad
  • "Memento mori - husk, du skal dø - 6 kvinner, 6 historier" av Mette Randem
  • "Alle mot én - en historie om mobbing, mot og styrke" av Ann Kristin Liland
  • "Mitt hemmelige liv - biografi" av Caitlyn Jenner
  • "Vendela - alt jeg ikke har fortalt" av Vendela Kirsebom
  • "Den usynlige krigen - historien om Eva - og vold mot kvinner og barn i norske hjem" av Jon Gangdal
  • "Reisen til øya - roman" av Elin Hilderbrand