En seksti under

alt om dødsfall, likhenting, forråtnelse og en begravelsesagents liv

Panta 2019 Innbundet

Alle ender en dag en seksti under. Men hva skjer med den døde kroppen fra det øyeblikket vi dør til vi faktisk ligger i graven? Og hvordan er livet når du jobber med døden som yrke?

Det høres kanskje deprimerende og forstyrrende ut å skulle lese om det. Men det er det ikke, tvert imot. Livet i begravelsesbyrået er ukonvensjonelt og til tider makabert, men døden er også livsviktig, og berører oss alle. Med sjarm, brutale detaljer, medmenneskelighet og fagkunnskap, gir Tor-Håkon Gabriel Håvardsen deg innblikk i gravferdsskikk og bisarre opplevelser, og svarene på spørsmål som: Hvilke tegn viser at man har blitt kvalt til døde? Hva skjer om du dør på ferie i syden? Hvordan ser et dødt menneske ut etter å ha ligget i havet? Hvordan steller man et dødt menneske, og hvordan i all verden rekonstruerer man et hode? Kan asken din skytes opp i verdensrommet? Har de som jobber med død som yrke noen hemmeligheter vi andre ikke vet om? Hva kan et lik fortelle oss? Hvilke hemmeligheter bærer det på? Og mange flere spørsmål du ikke ante at du hadde.

Du vil le. Gråte. Svelge hardt. Dette er ikke en bok for sarte sjeler ... Du er herved advart!

Forlag Panta

Tor-Håkon Gabriel Håvardsen "En seksti under"
Tittelen høres kanskje en smule deprimerende ut. Men det er ikke det, Tvert imot. Livet i begravelse- byrået er ukonvensjonelt og til tider makabert, men døden er også livsviktig og berører oss alle.
Med sjarm, brutale detaljer, medmenneskelighet og fagkunnskap, gir Tor-Håkon ett innblikk i gravferdsskikk og bisarre opplevelser, samt svar på spørsmål som:
Hvilke tegn viser at man er kvelt til døde? Hva skjer om du dør på ferie i syden? Hvordan ser ett dødt menneske ut etter å ha ligget lenge i havet? Dette, og mange andre spørsmål rundt døden får du svar på i boka.
Boka inneholder både humor, varme og alvorlige tema. Forfatteren gir deg svar på det meste en lurer på, og skulle du ha flere spørsmål kan du kontakte forfatteren. Boka er ei fin opplysning bok om hva skjer fra du dør, til du ligger ei seksti under. Den gir et godt innblikk i en begravelsesagents hverdag. Vi følger forfatteren fra han begynte å jobbe som begravelsesagent, noe han enda jobber som. Vi får også se omsorgen han viser pårørende, og respekten han har for den avdøde. Boka passer nok bedre for nysgjerrige og krimelskere, enn for sarte sjeler. Mange tør ikke snakke om døden, men vi skal alle den veien en dag, enten vi vil eller ikke. Jobben som begravelsesagent er en allsidig jobb, der man aldri helt har fri. Jeg likte boka veldig godt og anbefaler den videre for de som føler for å lese om temaet. Boka inneholder både humor, varme og dødsalvorlige tema. Den er lettlest og har et greit og godt språk. Karakter blir en sterk firer.

Boka er et leser eksemplar fra Panta Forlag. Så tusen takk for boka

Karakter

• "Elsket og savnet - en gravferdskonsulents betroelser" av Anne Marie Brenne
  • "Min fetter Ola og meg - livet og døden og alt det i mellom" av Arne Schrøder Kvalvik
  • "De utrøstelige" av Kazuo Ishiguro
  • "Sannheten om livet og døden" av Belinda Bauer