Kaja

1988-2008

av (forfatter) og Kaja Bordevich Ballo (illustratør).

Cappelen Damm 2009 Innbundet

I slutten av mars 2008 fikk Olav Gunnar Ballo vite at hans nest eldste datter Kaja hadde tatt livet av seg under et studieopphold i Nice. Beskjeden kom fullstendig uventet på både ham og den nærmeste familien, og i tiden som fulgte prøvde de å finne svar på hvorfor datteren valgte å ta sitt liv. I denne boken beskriver faren hvordan han opplevde tiden rundt og etter Kajas død, og han prøver å vise hvem Kaja var.

Kaja Bordevich Ballo hadde mye å se frem til. Tjue år gammel sto hun på spranget ut i livet. Hun hadde nettopp etablert seg i Nice, der hun studerte fransk. Hun hadde overvunnet en alvorlig sykdom. Hun hadde fått nye venner, hun hadde hobbyer, og hun skulle snart få besøk fra hjemlandet. Hun planla å reise til filmfestivalen i Cannes, og den 28. mars hadde hun kjøpt seg nye klær. På hjemveien gikk hun forbi Scientologikirken og ble invitert inn for å ta en personlighetstest. Noen få timer senere tok Kaja sitt eget liv.

I denne boken forteller Olav Gunnar Ballo om opplevelsen av å få den mest utenkelige og forferdelige av alle telefoner, og om tiden etterpå, fra time til time. Samtidig tegner han et varmt portrett av en oppvekst, han beskriver et far-datter-forhold som har gjennomlevd vanskeligere prøvelser og oppnådd større nærhet enn de fleste.

Boken om Kaja kan ingen lese uten å bli dypt berørt. Gjennom å skildre en fars vei ut av sorgen, i møtet med et nesten ufattelig tap, formidler den også en stor tro på livet.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202289324

EAN 9788202289324

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Kaja Bordevich Ballo

Smilet, varmen, den sprudlende gleden vil leve. Kjærligheten du ha oss kan aldri dø.

Nå var rommet tømt og koffertene fylt. Men det var ikke bare tingene hennes som var pakket ned. I en kiste skulle også Kaja reise den samme veien tilbake dit hun kom fra.

Bøker jeg har lest i 2013. Oppdateres fortløpende.

• "En mor ved navn Wanda" av Paal-André Grinderud
  • "En dag i historien - 22. juli" av Andrea Gjestvang
  • "Kronisk" av Anna Tostrup Worsley
  • "Selv om sola ikke skinner - et portrett av 22. juli" av Stian Bromark
  • "Engelen" av Margreth Olin
  • "Skammens barn - krigen ga henne liv, men stjal hennes identitet" av Veslemøy Kjendsli
  • "Skyldig - til det motsatte er bevist" av Roger Pihl
  • "Bak lukkede dører - en bok om voldtekt" av Anne Bitsch
  • "Hei, jeg heter Lars - en alkoholikers dobbeltliv" av Lars Kittilsen
  • "En gang skal vi fortelle hverandre alt - roman" av Daniela Krien
  • "Pappa er en stjerne - når far dør - en ung enke og tre døtre forteller" av Hege Holm
  • "Den beste sommeren - en bok om glede, søskenkjærlighet og om å leve på lånt tid" av Emilia Polbratek