Bare jeg

en dissosiativ identitetsforstyrrelse

Hertervig forlag 2008 Heftet

I boken møter vi en kvinne med diagnosen dissosiativ identitetsforstyrrelse som en følge av vanskelige oppvekstvilkår. Kvinnen forteller her om livet sitt og om sine opplevelser og erfaringer i forhold til denne sykdommen.

Irene var et lykkelig barn, en vanlig jente og en akseptert kvinne. Trodde hun, ville hun tro, ble hun fortalt. Den gode klumpen i magen som heter jeg, meg, Irene, ble sprengt i stykker og spredd for alle vinder. Bitene falt ned på bakken som et lysende regn av stjerner og hun satt uforstående og forvirret tilbake. Krefter hun skulle ha brukt til å utnytte sine muligheter, gikk med på å lete etter de tapte bitene i et panisk forsøk på å sette seg selv sammen. Hun skulle, ville og måtte forstå, men klarte det ikke. Virkeligheten var for komplisert og smertefull å forholde seg til. Hennes indre verden tok stadig større plass. Navnet Irene ble tidlig noe ullent og rart uten innhold. Hun ble syk, men skjulte det godt, i for mange år. Da både hode og kropp kollapset, var eneste utvei å erkjenne at hun ikke hadde tålt oppveksten i familien hun ble født inn i. Noe hun ikke er alene om.

Forlag Hertervig forlag

Utgivelsesår 2008

Serie Psyk opp spesial (8)

Genre Personlige beretninger

Sterk og vond bok. Boken ga meg grunnlag for økt forståelse for dissosiativ identitetsforstyrrelser og hvordan grunnlag legges for dette/ hvor krevende det er å forholde seg til for den det gjelder. En bok om traumer og traumers inngripning, og en bok eg leste før eg tok fatt på faglitteraturen om emnet. Anbefales!
Godt og modig skrevet, men krevende og sørgelig lesning om vonde erfaringer.

Sitat

Hadde jeg kunnet velge å gjøre om på kaoset, hadde jeg vel ikke blitt syk, eller hva?

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Jeg har tidligere laget en liste om temaet, men da med "alle" bøker jeg kan finne om temaet. Nå lager jeg en med bare dem jeg har lest.
Den andre listen finner du her: http://bokelskere.no/lister/87203/

• "En reise i egen sykdom - et vindu mot en psykiatrisk pasients hverdag" av Thor Eric Vågen Jægtnes
  • "En stemme for mye - en observatør" av Esben B-J Jaer
  • "Nedtelling" av Thor Soltvedt