Det tause språket

Cappelen 1993 Innbundet

I denne boka følger vi en 13-årings kamp mot spiseforstyrrelser frem til hun er 19 år.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788202139957

EAN 9788202139957

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

"Hver kveld utfører jeg et treningsprogram for mage og hengerumpe jeg ikke har, men som jeg står i fare for å få, hvis jeg ikke passer meg! Jeg er i krig med hormonene som danser hissig rundt i kroppen min for å omforme meg til noe jeg ikke vil bli. Kvinne, voksen. Stor jente med rumpeballer." Det tause språket

Visse «lidelser» og «sykdommer» kommer jeg aldri til å forstå meg på. Som depresjon, ADHD, fedme, anoreksi og bulimi. «Sykdommer» som knapt eksisterte for noen tiår siden, men som stadig flere nå blir diagnostisert med her i landet. (En del vil hevde at de eksisterte, men at det var knyttet skam til det å vedkjenne seg dem, eller at vi har bedre kunnskap og metoder til å identifisere dem)

Selv om jeg ikke akkurat kan påstå at jeg er ekspert på emnet, har jeg lest nok om det til at min perpleksitet ikke kan sies å komme fra at «sykdommenes» kompleksitet unngår meg, eller at jeg er kunnskapsløs.

Dermed kan jeg ikke la være med å falle på en konklusjon deles av mange, og som ikke akkurat er ny; for det første at de ovennevnte «sykdommene» og «lidelsene», i det omfanget de eksiterer i dag og blir medisinert, er et moderne fenomen; mer presist, et moderne fenomen i rike land og hos relativt rike klasser (uansett land); og for det andre at det har gått inflasjon i diagnostiseringen av dem.

Hovedproblemet med de ovennevnte «sykdommene» og «lidelsene», er at så mye av diagnostiseringen avhenger av selvrapportering. Mennesker som utad har sine grunnleggende behov mer enn oppfylt, sliter med det ene og det andre. Nå er det ikke akkurat overraskende eller nytt at folk som har føde og tak over hodet ikke er lykkelige hele tiden, men når stadig flere som «har alt» sier at de er mer ulykkelige og sliter mer med selvbildet sammenliknet med andre som har mindre, mener jeg at noe er galt fatt.

Er det virkelig sånn, eller handler om innstilling?

I en artikkel om dyr i dyrehage og depresjon og hvorfor man ikke finner tilsvarende melankolske dyr i naturen, sa Irene Pepperberg, en komparativ psykologiekspert fra Harvard, følgende til New York Times: «Et dyr i naturen har ikke råd til å være depressivt. Det ville ganske enkelt bli drept eller sulte i hjel, siden miljøet det lever i krever konstant årvåkenhet.» Noe anekdotisk forteller Pepperberg avisen like etter om sine jødiske besteforeldre som overlevde krigen og hvordan selve ideen om å være depressiv falt dem inn.

Men om så var, om Pepperbergs besteforeldre hadde vært depressive under krigen, så ville det ikke vært noe problem å forstå det. Hva er vel mer depressivt enn en krig, attpåtil hvor den vanlige grusomhetens vilkårlighet er gjort verre med en systematisk forfølgelse?

Nå blekner de fleste lidelser hvis man skulle sammenlikne dem med den til generasjonen som levde under krigen. Men selv når man legger de lidelsene til side og tar livssituasjon og diverse andre faktorer, er det ofte vanskelig å forstå hva som gjør at et menneske utvikler depresjon, anoreksi og bulimi, og hva som hindrer det fra å utvikle disse «sykdommene»/«lidelsene».

Spørsmålet streifet meg da jeg leste Birgit Alms korte «Det tause språket» fra 1993.

Boka handler om ei jente som sliter med anoreksi, så med bulimi, fra hun er tretten til hun blir nitten. Antakelig lengre, siden historien ikke ender med at hun overkommer problemene.

Jenta sliter ikke på hjemmebane. Tvert imot. Faren er baker og har et sunt forhold til mat og bryr seg ikke om hvor mye han veier. Det samme er sant om den hjemmeværende moren, enda hovedpersonen selv mener at moren burde gjøre noe for å kvitte seg med valkene sine.

Hun er ikke mobbeoffer, og ingen av jentene hun vanker med ser ut til å bry seg om vekt i samme grad som hun gjør. Og likevel er det ingenting som opptar henne mer i de seks årene vi følger henne enn trangen til å spise så lite at hormonene går i dvale, eller overspise og gjøre det å kaste opp til en vane.

På sitt beste beskriver boka karakterens urokkelige behov for å veie maten og telle kaloriene hun inntar, hennes uttalte mål om å «bli kjønnsløs» og hennes forvrengte syn på kroppen sin. Språket er vart og gnistrer til tider av intuitiv kunnskap og psykologisk forståelse.

På den andre siden sliter boka med noen av de samme problemene en del forfattere sliter med når de skriver om unge karakterer; tankene og formuleringsevnene blir lite troverdige, og karakterens stemme blir en stram linje som ikke tar hensyn til karakterens vekst.

Det største minuset er likevel at jeg ikke tar "sykdommen" "lidelsen" på alvor.

Fint skrevet, alvorlig og øm. Men ikke akkurat en bok du vil huske.

Anbefales hvis du ikke har noe bedre å lese.

Tittel: Det tause språket
Utgitt: 1993
Forlag: J.W.Cappelens forlag a.s
Sider: 72

Terningkast: 3

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Jeg har tidligere laget en liste om temaet, men da med "alle" bøker jeg kan finne om temaet. Nå lager jeg en med bare dem jeg har lest.
Den andre listen finner du her: http://bokelskere.no/lister/87203/

Fortsettelse lese bøker