Ung jente

Hertervig forlag 2007 Heftet

Boken handler om sytten år gamle Anna som er innlagt på psykiatrisk avdeling og etter hvert får diagnosen schizofreni. Boken forteller om hvordan det er å være ung i psykiatrien, og om hvordan det oppleves å få, og å leve med en alvorlig psykiatrisk diagnose. Forfatteren har selv diagnosen schizofreni.

"Alt var tåkete omkring henne. Ingenting stemte. Bordene og stolene fl øy og en stemme sa navnet hennes. Anna! Hører du meg? ropte stemmene, men de overdøvet ikke alt som skjedde inni hodet hennes. Tommy ropte, nei han skrek av full hals at hun måtte vekk. Rømme fra dette stedet de hadde ført henne til før det var for sent. Før de forpestet sinnet hennes med medisiner som bare ødela alt. De måtte komme seg bort med en gang, til stedet hans, til verdenen hans. Hadde hun bare kommet seg løs." Som ung jente blir Anna alvorlig psykisk syk. Hun ser ting, hører stemmer og er fanget i en verden av skremmende angst. Når vi møter henne i boken "Ung jente" ligger hun i belteseng, og har allerede hatt flere innleggelser i psykiatrisk avdeling. Vi følger henne gjennom de mange innleggelsene hvor hun i de forskjellige avdelingene møter behandlere og pasienter som hun knytter relasjoner til. Hun får etter hvert diagnosen schizofreni. Boken skildres fra forskjellige synsvinkler, og skifter mellom Annas verden og behandlernes, miljøterapeutenes og til tider mors tanker og følelser. Forfatteren, Hannah Petrie, formidler hvordan det er å være ung pasient i psykiatrien, og overgangen mellom BUPA og voksenpsykiatrien for unge schizofrene. Hun har selv diagnosen schizofreni. "Ung jente" er en sterk og nær beretning om hvordan det oppleves å få, og å leve med en alvorlig psykiatrisk diagnose.

Forlag Hertervig forlag

Utgivelsesår 2007

Serie Psyk opp spesial

Genre Personlige beretninger

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Jeg har tidligere laget en liste om temaet, men da med "alle" bøker jeg kan finne om temaet. Nå lager jeg en med bare dem jeg har lest.
Den andre listen finner du her: http://bokelskere.no/lister/87203/

• "But Inside I'm Screaming" av Elizabeth Flock
  • "En reise i egen sykdom - et vindu mot en psykiatrisk pasients hverdag" av Thor Eric Vågen Jægtnes
  • "Bare jeg - en dissosiativ identitetsforstyrrelse" av Inger Eggen
  • "Bare litt til - veien ut av spiseforstyrrelsen" av Sylvi Levåg
  • "En stemme for mye - en observatør" av Esben B-J Jaer
  • "Reitgjerdet ødela mitt liv" av Joar Tranøy
  • "Med blodsmak i munnen - og andre bloggtekster" av Lise Hetland
  • "Englehierarkiet - et personlig dokument om schizofreni" av Esben B-J Jaer
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Himmel og helvete" av Maren Kjeldstad
  • "Overgrep - søkelys på psykiatrien" av Gro Hillestad Thune