En dag i historien

22. juli

av (forfatter) og Andrea Gjestvang (illustratør).

Pax forlag A/S 2012 Innbundet

En dag i historien er en lavmælt og annerledes bok om tilværelsen til et utvalg ungdommer som var på Utøya 22. juli 2011. De portretterte, 42 unge fra ulike deler av Norge, overlevde. De er takknemlige, men livene deres er forandret for alltid. Hendelsen har satt mange slags spor. I denne boka kommer de selv til orde med sine egne erfaringer, minner og betraktninger. Andrea Gjestvang (f. 1981) har møtt overlevende ungdommer i deres hjemlige miljøer. Gjennom fotografier og intervjuer dokumenterer hun livene deres etterpå. Følsomt beskrives den nye hverdagen, men også livet som ligger foran noen av dem som var ofre og øyevitner.

Forlag Pax forlag A/S

Utgivelsesår 2012

Omtalt sted Utøya

Rystande bok. Det er ungdommane sjølve som snakkar i boka, og fotografia er svært gode, sjølvsagt. Dette er i grunnen ikkje ei fotobok, slik eg kanskje hadde trudd i utgongspunktet, men meir ei "illustrert bok". Der eg synest boka er biletmessig best er når fotografen har hatt høve til å visa dei synlege, kroppslege skadene. Det er visuelt utruleg sterkt lada, og det trur eg òg har mykje å gjera med den avmålte måten det er gjort på. Tekstane handlar kanskje mest om det psykiske, og det er jo forferdeleg å lesa det òg. Eg får ein tanke om at eg skulle likt å sjå ei rein fotobok utan tekst, men dette er kanskje likevel den beste måten, slik det er gjort.

Verden er et farlig sted, ikke på grunn av dem som driver ondskap, men på grunn av dem som ser på uten å handle. ( Albert Einstein).

Nå skjønner jeg mer hvor viktig livet er. Hvor skjørt det er, og hvor bra det er.

Jeg vil ikke være Utøya - Eirik. Jeg griner fordi jeg er trist, men det behøver ikke være fordi jeg var på Utøya. Jeg smiler, men det er ikke fordi jeg overlevde. Mitt liv er så mye mer, så ekstremt mye mer.

Alle opplever noe fælt i løpet av livet, men for meg skjedde det for tidlig, og på en ekstrem måte.

Arrene mine bærer jeg med verdighet, for jeg fikk dem for noe jeg tror på. Jeg fikk dem for Norge.

Jeg leste 182 bøker i 2013.

Her er mine 37 favoritter blant dem, uavhengig av utgivelsesår.

Ei foreløpig liste over hva jeg har lest i 2012. Det er ikke så mye å skryte av foreløpig. Men lista vil bli oppdatert fortløpende.

• "22.07.11 - fra hat til kjærlighet"
  • "Med livet som innsats - historien om en redningsaksjon på Utøya 22. juli 2011" av Bjørn Juvet
  • "Selv om sola ikke skinner - et portrett av 22. juli" av Stian Bromark
  • "Hei, jeg heter Lars - en alkoholikers dobbeltliv" av Lars Kittilsen
  • "En kongelig affære" av Gill Paul
  • "Snart er dette lenge siden - noveller" av Viktoria Lindberg
  • "Skammens barn - krigen ga henne liv, men stjal hennes identitet" av Veslemøy Kjendsli
  • "Søt jente 13" av Liz Coley
  • "Mitt lille land - minnebok etter 22. juli 2011"
  • "Året uten sommer" av Erika Fatland
  • "Da Tina ble drept - en kriminaldokumentar" av Erlend Frafjord
  • "Min fetter Ola og meg - livet og døden og alt det i mellom" av Arne Schrøder Kvalvik