Himmelstøv

Gyldendal 2007 Innbundet

Høsten i tiende klasse mister Lucia kontrollen. Foreldrene krangler, bestemoren blir syk, og Lucia er ulykkelig forelsket. Dessuten føler hun seg altfor tjukk. Dette er en bok om spiseforstyrrelser, vennskap og forelskelse, og vi følger hovedpersonens lange vei tilbake til et normalt liv.

fin og tett fortelling om et vanskelig tema .; og en vanskelig periode i mange jenters liv Himmelstøv handler om å utvikle spiseforstyrrelser, og om den lange veien tilbake til et liv uten angsten som sjef. Men den er like mye en roman om sårbarhet og drømmer, forelskelse og vennskap, usikkerhet og viljestyrke .; om livet til en helt alminnelig jente .; Lucia, 16 år, som i den kompliserte hverdagen med skole, familie, hobbyer og venner, mister kontrollen og går seg vill.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205358928

EAN 9788205358928

Lucia går i tiende klasse når hun utvikler en spiseforstyrrelse. Plutselig er det så mye vondt som skjer rundt henne; bestemoren blir syk, foreldrene krangler støtt og stadig, og bestevenninnen blir sammen med Lucias hemmelige forelskelse. Hun blir brått veldig kritisk til sin egen kropp, og det som først begynner med litt uskyldig slanking, utvikler seg til å ta fullstendig overhånd. Lucia tenker at alt blir bedre, om hun bare går ned litt til, og litt til, og enda litt til! Lenge greier hun å skjule problemene for de rundt seg, men så en dag aksepterer hun hjelpen som kommer.

Jeg synes dette var en fin og lettlest bok om spiseforstyrrelser. Den skildrer ungdomslivet på en realistisk og fin måte, og den viser hvordan en slik sykdom fort kan utvikle seg. Den gir ikke et like godt innblikk i sykdommen som Vinterjenter gjør, dette er en lettere versjon som ikke er så ekstrem. Slutten er rørende og full av håp, noe som selvsagt er fint. Jeg ser likheter mellom denne og Vinterjenter - begge jentene har mye å takle hjemme, med fedre som er mye fraværende og kompliserte familieforhold. Alt i alt synes jeg dette var en helt grei bok. Den tar opp emnet på en fin måte og språket er også helt greit. Men den bergtar meg ikke. Skal man lese noe om spiseforstyrrelser, er denne passende.

Dette var en bok som traff meg, og jeg kjente meg igjen i flere ting. Har lyst til å bruke boka i en analyse og lurer på hva deres mening om hvilke språklige virkemidler som blir brukt? Gjentakelse? Sammenligning? Assosiasjon? Språklige bilder?
Mvh Sofie M abrahamson

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Oppslagsverk, romaner og biografier om psykiske vanskeligheter og tanker tenkt rundt det, død og harde tider.

Oversikt over bøker lest 2016
I fjor leste jeg 30 bøker, over 8000 sider i år satser jeg på å lese enda mer☺️ Målet er 50 bøker, så får tiden vise hva jeg klarer å slå fjorårets rekord

Hittil har jeg lest 9589 sider hittili år.

• "Vinterdansen" av Mariangela Di Fiore
  • "Sår" av Mariangela Di Fiore
  • "Flukten fra hverdagen - et liv med bulimi og rus" av Anne Marit Klokk
  • "Himmel og helvete" av Maren Kjeldstad
  • "Hør Napolis sang" av Mariangela Di Fiore
  • "Gjennom marg og bein" av Frøydis Alvær
  • "Naturlig størrelse" av Jenefer Shute
  • "Bare jeg - en dissosiativ identitetsforstyrrelse" av Inger Eggen
  • "Er du mett, er du feit - en spiseforstyrret dagbok" av Helene S.
  • "Det tause språket" av Birgit Alm
  • "Sulten på livet - en historie om spiseforstyrrelser" av Nina W. Palmer