Lord of the flies

a novel

Faber & Faber 1996 Heftet

Fluenes herre er fortellingen om skoleguttene som overlates til seg selv på en øde øy, og som selv må fastsette normer for atferd, og derved vise sin sanne natur og kultur. Det vokser spiselige frukter på øya, og den største utfordringen ligger ikke i å overleve fysisk, men i å utvikle et samfunn. Høyst forskjellige ledertyper peker seg ut og kjemper om makten over gutteflokken. Skoleuniformene erstattes av kroppsmaling, og uhyggelige instinkter vekkes til live, side om side med evne til logisk tankegang og ansvar for de svake og sårbare.

Forlag Faber & Faber

Utgivelsesår 1996

Genre Dystopier Klassisk litteratur

Leste denne i ungdommen, og husker den gjorde et sterkt inntrykk da. Synes det var på tide å lese den igjen, og ser den nok med litt andre øyne nå i voksen alder, men den gjør fremdeles et sterkt inntrykk. Utrolig godt skrevet om menneskets mørke krefter, og hvordan disse kan ta form hvis situasjonen tillater det. Viser at mennesker ikke er så ulike dyr når alt kommer til alt. En favorittbok hos meg.

Boken illustrerer etter min mening godt konflikten mellom samfunnets behov for struktur, orden og regler på den ene siden og hva som skjer når disse prinsippene blir satt under press ved at basale behov som for eksempel mat, ly og trygghet ikke blir tilfredsstilt i tilstrekkelig grad.... Det blir kaos og rå maktkamp. Det er lett å forstå hvorfor denne boken er blitt en klassiker og hvorfor William Golding fikk nobelprisen i 1983.

Tenk deg at du er i skolebarnsalderen. Du sitter i flyet med barn på rundt din alder, og plutselig skjer det noe dramatisk. Det er noe galt med flyet. Flyet styrter og lander på en ubebodd øy. Flykapteinen dør under sammenstøtet. Dere er barn som er nødt til å klare dere på egenhånd. Vil dere overleve eller kommer dere til å dø på øya?

Gisgis er den første Ralph møter på øya etter flyulykken. Gisgis er ikke hans ordentlige navn, men et kallenavn som medelevene hans har gitt ham. Gisgis er småfeit, ser dårlig og er et lett mobbeoffer. Han blir stadig sett på som det svakeste ledd. Sammen finner han og Ralph en konkylie. Konkylien viser seg senere for å være til nytte. Ralph blåser i den og flere unger på øya dukker opp. Fra da av blir konkylien ett viktig redskap til å samle de andre og holde møter. Og siden Ralph var den første til å blåse i den, erklærer han seg selv som den naturlige leder, men han finner fort ut at å være leder er ikke bare en lek.

For det er nemlig flere på øya som gjerne vil være leder. Jack er Ralphs rake motsetning. Mens Ralph er opptatt med å organisere flokken, og holde motet oppe om å bli reddet ved å holde bålet gående, vil Jack heller jakte, skaffe kjøtt og lage øya som en eneste stor lekeplass. Han liker ikke å bli kommandert og vil gjøre ting på hans måte. Dette skaper selvfølgelig splittelse og ubehag på øya. Snart blir alt håp, moro og spenning til et levende mareritt.

Jeg må si at jeg er skikkelig rød i ansiktet av skam over at jeg ikke har lest denne boka tidligere. Jeg har heller ikke sett filmen (kun traileren). Men har jo hørt mye om boka oppgjennom årene om hvor spesiell, rar og disturbing den er. Og etter at jeg endelig har lest den selv skjønner jeg nå hva folk mener. For dette er en meget spesiell bok. Husker at jeg kjøpte boka for noen år siden og han som sto bak disken sa at denne er utrolig spesiell og ganske original kan man si, og jeg må si meg enig med ham. Før jeg begynte å lese den tenkte jeg at dette var en lett og tynn bok jeg sikkert kom til å lese ut på bare noen dager, men der tok jeg grundig feil. For selv om boka er veldig lett og inneholder få sider, så er det et tungt innhold som trenger tid til å fordøyes. Det er mange partier å tygge på i etterkant før man fortsetter. For ofte tenkte jeg selv om hva jeg ville ha gjort hvis jeg var en av disse guttene. Hva ville min rolle bli? Jeg torde nesten ikke å tenke på det. Det er så vanskelig å forestille seg.

Jeg vet at dette er en noe tynn og diffus bokomtale fra min side, men jeg er så redd for å røpe for mye. Det er en bok som må leses for å forstå hvor fantastisk, gal og skremmende den er. Boka må bare oppleves. Jeg kan ikke beskrive hvor vanvittig og utrolig den er. På slutten måtte jeg bare flire litt. Det var ikke helt den slutten jeg hadde forventet, men den var langt i fra skuffende. Jeg sier det bare igjen. Fluenes Herre må bare leses for å forstå hvor unik den er. Og at dette er en debutantbok i tillegg er forbløffende! Så dette blir ikke den første og siste gangen jeg leser den for å si det sånn.

den var rå, men god. får frem at vi mennesker er ganske primitive tross alt. den kan virke ubarmhjertige og viser frem mennesker fra sin verste side. gi den en sjanse.

Handler om mennesker og deres dyptlingene instingter. En gripende histore om en flokk ungdommer som strander på en øde øy, uten voksene og noen til å ta ansvar. Boken er et eksempel på at det gode ikke nødvendigvis seirer over det onde. Anbefales sterkt

Voksne vet allting...De er ikke redde for mørket. De ville tatt et møte og drukket te og diskutert. Og så ville det blitt orden og greier...

De vandret ved siden av hverandre, to forskjellige verdensdeler av følelser og erfaring, og uten mulighet til å kommunisere.

He found himself understanding the wearisomeness of this life, where every path was an improvisation and a considerable part of one's walking life was spent watching one's feet.

De hang i med stor energi og begeistring, selv om det var et anstrøk av panikk i energien og en tone av hysteri i begeistringen.

"Fancy thinking the Beast was something you could hunt and kill!" said the head. For a moment or two the forest and all the other dimly appreciated places echoed with the parody of laughter.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

I forbindelse med verdens bokdag 2006 spurte Museum, Libraries and Archives Council (MLA) britiske bibliotekarer hvilken bok alle voksne burde lese før de dør. Her finner du resultatet av undersøkelsen.

Listen hos The Guardian.

Her legger jeg bøker som omhandler samfunn i oppløsning - der karakterene lever i det motsatte av en utopi. Ofte vil de også være postapokalyptiske.

• "Blikktrommen" av Günter Grass
  • "Purpurfargen" av Alice Walker