Og solen går sin gang

De norske bokklubbene 1980 Innbundet

Den engelske overklassespiken Brett Ashley og den amerikanske journalisten Jacob Barnes er sentrum i en gruppe av journalister, kunstnere og bohemer. De lever et tilsynelatende sorgløst liv på kafeer i Paris og på utflukt til Pamplona, men under ligger desperasjonen. De har vanskelig for å finne sin plass i tilværelsen. Jake ble såret under krigen og har mistet sin manndom, men ikke sin kjønnsdrift. Det er derfor utelukket for ham og Brett å virkeliggjøre det eneste som kunne gi livet en mening: fysisk kjærlighet.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1980

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Europa

Det som først og fremst gjorde inntrykk på meg i denne boka, var stemningen rundt hovedpersonene. En mellomkrigs-tristesse som var til å ta og føle på ...

Ellers handler boka om ikke gjengjeldt kjærlighet, og om en mann som strekker seg langt i håp om å få noen smuler. Som leser forstår jeg ikke hvorfor han fascineres av denne 100% egosentriske kvinnen som kun kommer krypende de gangene hun ligger nede for telling, og som selv ikke da gir ham det han vil ha.

Kretser rundt en håndfull frie sjeler i 1920-tallets Paris, hvor de gode og dårlige samtalene dynkes i rikelige mengder alkohol. Kort sagt: Det prates. Og drikkes. Og prates om hvor full man er, og så videre. Til tider oppleves lesningen litt som å være den eneste edru på en fest hvor alle andre har temmelig høy promille - en smule anstrengende.

I sentrum står journalisten Jake og hans forhold til kvinnen Brett, men boken er like mye et samtidsportrett av datidens Paris fra perioden hvor Hemingway levde der. Det hjelper å kjenne byen for å få fullt utbytte av boken. (For mer om Hemingway i Paris, les for eksempel Sven Egil Omdals bok om Paris, eller Hemingways egen En varig fest - unge dager i Paris.)

Og solen går sin gang ble Hemingways gjennombruddsroman. Den er mer elegant enn Farvel til våpnene, kanskje fordi kjærlighetshistorien ikke er så tung på labben.

This wine is too good for toast-drinking, my dear. You don't want to mix emotions up with a wine like that. You lose the taste.

Det er vanskelig å være sterk om dagen, men om natten er det verre.

I lay awake thinking and my mind jumping around. Then I couldn’t keep away from it, and I started to think about Brett. I was thinking about Brett and my mind started to go in sort of smooth waves. Then all of a sudden I started to cry. After a while it was better and I lay in bed and listened to the heavy trams go by.. and then I went to sleep.

Jeg så ut på torget, og så henne komme gående gjennom folkemassen med hodet løftet som om fiestaen var arrangert til ære for henne, og som om hun likte det og gledet seg over det.
"Mor'n, smågutter!" sa hun. "Jeg skal hilse og si jeg er tørst."

Alt jeg forlanger av en vin er å få nyte den.

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Bøker I alfabetisk rekkefølge, om du skulle velge ein for kvar bokstav kva bok hadde du då valgt?

Varme steder, varme følelser: Bøker å varme seg på. God høst:)

Den gule serie er ei samling av litteratur som vart gitt ut av redaktør Sigurd Hoel.

• "Noveller i samling" av Ernest Hemingway
  • "Makten og æren" av Graham Greene