Sorrows of an American

2008 Heftet

Etter farens begravelse finner Erik og Inga Davidsen et brev blant farens papirer. Brevet er fra en ukjent kvinne, og i innholdet antydes det at faren har hatt noe å gjøre med et annet menneskes dødsfall. Erik og Inga prøver å finne ut hvem kvinnen som har skrevet brevet er. I sin søken etter hennes identitet, avdekker de gamle familiehemmeligheter.

After their father's funeral, Erik and Inga Davidsen find a cryptic letter from a woman among his papers, dating from his adolescence in rural Minnesota during the Depression. Returning to his psychiatric practice in New York, Erik sets about reading his father's memoir, hoping to discover the man he never fully knew. At the same time, another woman enters Erik's lonely, divorced life - a beautiful Jamaican who moves into his garden flat with her small daughter. As Erik gets drawn into the cat and mouse tactics of someone who appears to be stalking her, he finds out that his sister Inga is also being threatened, by a journalist in possession of a wounding secret from her past. A multi-layered novel that probes the mysteries of the heart and mind, THE SORROWS OF AN AMERICAN is breathtaking in its range, richly thought-provoking and profoundly affecting - a novel that resonates long beyond the last page.

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted New York

We experience our expectations of the world.

Det er underlig at vi alle drives til å gjenoppleve smerte, men jeg har begynt å se på det som en sannhet. Det som en gang var, forlater oss ikke.

Det finnes musikk i samtale, mystiske harmonier og dissonanser som vibrerer i kroppen som en stemmegaffel.

Vi erfarer ikke verden. Vi erfarer vår forventning om verden.

«Du kan ikke gå veien før du selv er blitt veien.» Far hadde notert dette Buddha-sitatet i en skrivebok.

Bøker kultursirkelen har lest.
Vi velger bøker etter anmeldelser og anbefalinger. Og leser noen klassikere inn i mellom.

• "Lily Dahls fortryllelse" av Siri Hustvedt
  • "En bønn for Eros" av Siri Hustvedt