India

stevnemøte med skjebnen

Cappelen 2000 Heftet

Siden India ble uavhengig i 1947, har landets folketall økt fra 340 millioner til en milliard. Her finnes et mylder av farger og friksjoner, av kulturer og mennesketyper som er blitt ristet sammen i et varig skjebnefellesskap. Et slik land skal ikke være lett å forstå. Men forfatteren har forsøkt. Han har reist tusen mil med buss, bil og tog, og han har besøkt portrom og leirhytter fra Himalaya i nord til Cape Commorin i sør.

En annerledes reisebok som formidler både besk realisme og skjønnhet, glede og opphøyet ro - og ikke minst: Kunnskap. Heftet utgave"Den som vil forstå India, må belage seg på en reise i tid og rom", sa Indias første statsminister Jawaharlal Nehru.

I sin bok tar Torbjørn Færøvik deg med på en slik reise. Likevel inntar han en ydmyk holdning til dette veldige landet, og som han selv skriver: "Sannheten om India får du ikke, men jeg lover å gi deg viktige biter av den."

Tildelt Brageprisen i 1999 i klassen for beste fagbok.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788202190958

EAN 9788202190958

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Omtalt sted India

Tildelt litteraturpris Brageprisen Sakprosa 1999

Et fyrverkeri av en reiseskildring fra et land (kontinent) ute av styring. Ikke rykende fersk, men tviler på at ting har endret seg dramatisk for massene siden den ble skrevet. Litt grovt sagt har det kommet til 300 millioner siden boka gikk i trykken...

Bøker med handling fra India eller om indere

Har atter en gang nyttårsforsett som innebærer å lese ei bok i uka, med visse smutthull. Nemlig at det jeg trenger for å fullføre nyttårsforsettet er å ha lest 52 bøker før året er omme, trenger ikke være slavisk en i uka.

Jeg legger til bøker etterhvert som de blir lest :)

Bøker som ble lest før og etter en reise til India i oktober 2012.

• "Drømmen om Asia" av Torbjørn Færøvik
  • "Veien til Xanadu - en reise i Marco Polos fotspor" av Torbjørn Færøvik