Kina

en reise på livets elv

Cappelen 2003 Innbundet

Forfatteren tar oss med på en reise gjennom Kina på Yangzi - Changjiang, den lange elva - selve livets elv, Kinas pulsåre. Det er en kunnskaps- og eventyrreise i fortid og nåtid. På reisen møter han alle slags mennesker, og reiser i det støyende dagliglivet, i kulturen, politikken, religionen og i historien. Har litteraturliste.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788202220815

EAN 9788202220815

Omtalt sted Kina

Tildelt litteraturpris Brageprisen Åpen klasse 2003

Meget bra bok og fascinerende lesning om hans reise gjennom Kina på elva Yangzi, verdens tredje lengste elv. Hans reise startet fra "dragens munn" til "dragens hale" som ender opp i Tibet, der han kunne drikke de iskalde dråpene fra isbreen som er en begynnelse på "Kinas pulsåre" og mektige elv.
Han måtte ha flere naturlige avstikkere for å nå fram til det store målet, og her skildrer han historiske personer, mennesker han tidligere har møtt samt nye som har mye å fortelle om dagens Kina. Ikke minst får vi høre fragmenter av tidligere tiders blodige historie og de menneskelige tragedier i kjølvannet av mektige statslederes bestemmelser.
En meget velskrevet bok, lettlest og underholdene bok der han strever seg fram til sitt store mål.
Torbjørn Færøvik er mannen bak flere bøker som det er vel verd å kikke nærmere på. En meget god reiseberetning.

Vi mennesker er forskjellige. Vi forfølger ulike mål, og det ene valget kan være like godt som det andre.

Etter å ha fullført en hyllest til hjembyen Tartu, spør Elias om jeg tror at Tibet noen gang vil bli fritt. Det anser jeg for utelukket, og for sikkerhets skyld lader jeg kanonen med alle de vanlige argumentene - at tibetanerne er få og han-kineserne mange, at tibetanerne mangler internasjonal støtte og at Kina er blitt en global stormakt og mye, mye mer.

Men da svarer Elias: - Hadde du på 80-tallet spurt meg om Estland noen gang ville bli fritt, ville jeg ha ledd. ALLE ville ha ledd. 1,5 millioner mot det mektige Sovjetunionen, mer enn 200 millioner sovjetborgere ! Tanken var umulig. Før faren min døde i 1988, tok han meg i hånden og sa " Det blir godt å dø. Livet i Sovjetunionen er ikke verd å leve". Men tre år senere i august 1991, var vi frie ! Han reiser seg i soveposen og tilføyer : - Der ser du. Det umulige kan skje.

Anbefalt historisk litteratur. For det meste faglitterære utgivelser.

• "Drømmen om Asia" av Torbjørn Færøvik
  • "Veien til Xanadu - en reise i Marco Polos fotspor" av Torbjørn Færøvik