Rød Asalea

Cappelen 1994 Innbundet

Shanghai, 1974. 17 år gammel blir Anchee utkommandert til en arbeidsleir. Det blir tre år med blodslit, ydmykelser og ensomhet. Så blir hun venninne med Yan, og de to forener kropp og sjel med hverandre. Deres veier skilles da Anchee blir plukket ut til å konkurrere om hovedrollen i filmen Rød Asalea, som skildrer livshistorien til Maos hustru, Jiang Ching. Romanen handler om kampen for å finne seg en plass som individ i kollekttivet, og er delvis basert på forfatterens eget liv.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788202143374

EAN 9788202143374

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Kina

En god stund sidene jeg leste denne, så jeg må begrense min omtale til en kort notis.
Men, boka gjorde et dypt inntrykk. Det var en gripende fortelling og så godt fortalt at jeg tipper den var sann.
Må leses!

"(...) Hva tror du folk er? spurte han da. De er vandrende lik, ikke noe annet. Hva vet folket? Det eneste de kjenner til er redsel. Det er derfor de trenger styring. De trenger noen som sier dem hva de skal gjøre. En klok leder. Slik har det vært i fem tusen år. De tror det makthaverne vil at de skal tro. Det er derfor vi har brukt intellektuelle uttrykk. Operaene var en måte å forme bevissthetens deres på, så de skulle tenke slik vi ville. Skjønner du? Nå forteller jeg deg det jeg vet. Jeg gir deg makt. Forstår du? Nå vet en annen nøyaktig det jeg vet. En annen kan bruke min makt til å oppnå nøyaktig det hun vil."

Det er mange fine og gode bokomslag som viser portretter/bilder av mennesker som fotografi, tegninger eller billedkunst på bokomslagene.
Jeg har laget ei liste fra noen av "mine" bøker over de bokomslagene jeg synest utmerker seg.
Dere har sikkert deres egne favoritter.

Er ganske fornøyd med denne fangsten, men lurer på hvilke bøker jeg skal velge først og sist.

Part 2: Asia, Australia, New Zealand etc.
Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Inspirert av en morsom tråd på Facebook-gruppen "Hva leser du akkurat nå?" samler jeg her noen utvalgte titler som har farger i seg, og som jeg enten har lest og synes er bra, eller ønsker å lese. Det holder altså ikke å bare være en farget tittel ^^

En liste om viktige bøker som jeg har lest for å bli kjent med kinesisk kultur. Jeg har vært i Kina en del ganger og har lest en rekke bøker av kinesiske forfattere. Her er mine anbefalinger:

• "Djevelen utenfra" av Anchee Min
  • "Det franske testamente" av Andreï Makine