Maos rike

en lidelseshistorie

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Vinner av Brageprisen 2012

Snart 40 år er gått siden formann Maos død. Siden den gang har vi fått et klarere bilde av hva som skjedde under hans styre. Modige kinesere har stått fram med sine beretninger, og forskere har fått adgang til arkiver som lenge har vært lukket. Bildet som avtegner seg, er skremmende. Millioner av mennesker sultet i hjel. Størst var sulten under Maos såkalte Store sprang fra 1958 til 1961. Nyere forskning tyder på at hans hårreisende forsøk på massemobilisering endte med minst 45 millioner menneskers død.

Noen år senere ga Mao støtet til Kulturrevolusjonen, som kom til å vare i ti år. Igjen ble et uhyggelig stort antall mennesker ofret på revolusjonens alter.

I Maos rike - En lidelseshistorie forteller den kritikerroste forfatteren Torbjørn Færøvik om hva som skjedde under Mao. Hans baserer sin veldokumenterte fremstilling på nyere forskning og enkeltmenneskers skildringer. Mesterlig og intenst redegjør Færøvik for konsekvensene av den brutale politikken, samtidig som han forklarer hvorfor det kunne skje. Nettopp derfor er Maos rike - En lidelseshistorie en særdeles viktig bok.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202337827

EAN 9788202337827

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Kina

Omtalt person Mao Zedong

Tildelt litteraturpris Brageprisen Sakprosa 2012

Sjelden har beskrivelsen "manglende empati" vært mer berettiget. Hvordan kunne en ganske kunnskapsløs, sadistisk posør og hans vekslende hoff herje med verdens mest folkerike land gjennom flere tiår?

• "År null - en fortelling om 1945" av Ian Buruma
  • "Den siste mogul - dynastiets fall, Delhi, 1857" av William Dalrymple
  • "Jernteppet - undertrykkelsen av Øst-Europa 1944-1956" av Anne Applebaum
  • "I skyggen av sverdet - islams fødsel og kampen om den sanne tro i antikkens siste dager" av Tom Holland
  • "Ardennene 1944 - Hitlers siste sjansespill" av Antony Beevor
  • "Det svenske sviket - 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Europeere" av Simen Ekern
  • "Råskapens Europa - kontinentet i kjølevannet av andre verdenskrig" av Keith Lowe
  • "Germanerne - mytene, historien, språket" av Tore Janson
  • "Angela Merkel - et europeisk drama" av Ingrid Brekke
  • "Jakten på ondskapen - historien om naziforbryterne som flyktet, og den dramatiske jakten for å innhente dem" av Guy Walters
  • "Perserkrigene - det første verdensimperium og kampen om vesten" av Tom Holland