Mørk safari

beretningen om Henry M. Stanley

Cappelen 1998 Innbundet

Forfatteren forteller om den plagede og avviste fattighusgutten John Rowlands, som under navnet Stanley blir en av verdens største oppdagelsesreisende. Han deltok i borgerkrigen i USA, gikk og padlet Afrika på tvers, fant dr. Livingstone, grunnla fristaten Congo og fylte de hvite feltene på Afrika-kartet. Men det kostet. Han deltok i stammekriger, lot venner i stikken, lurte og løy. Vi møter en avvikende og uhyggelig personlighet. Men hans brutale galskap og vilje til å overleve fascinerer.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788202161767

EAN 9788202161767

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Afrika

Omtalt person Henry M. Stanley

Dette er historien om Henry M. Stanley. Mannen som kom fra arme kår i Wales, der han var kjent som John Rowlands, til å bli en verdenskjent oppdagelsesreisende. Før han kom så langt, kjempet han i den amerikanske borgerkrigen, på begge sider, hadde utallige jobber som en slags journalist, og fikk med seg diverse utskudd på fantasifulle ekspedisjoner.
Hans mest kjente bragd var dog å gå og padle Afrika på tvers for å finne doktor Livingstone. Deretter grunnla han fristaten Congo, og fylte ut de blanke feltene på kartet over det selvsamme kontinentet.

Stanley var en notorisk løgner og lurendreier. Venner ble etterlatt både her og der. Han var rett og slett skremmende, men også fascinerende.

En utrolig interessant historie, som også er illustrert med Stanleys egne skisser.

Den egentlige historien om Henry M. Stanley

Tomm Kristiansen (f. 1950) er først og fremst kjent som utenrikskorrespondent for NRK. Han var utplassert i Afrika i to perioder, og dette har gjort at han har en helt unik kjennskap til forholdene i denne verdensdelen. Dette har ført til utgivelse av flere bøker om Afrika, bl.a. "En vakker dag" som utkom i 2006. Det var denne boka som gjorde at jeg for alvor oppdaget hvilken fantastisk forteller Tomm Kristiansen er! Bøker som "Presidentens mann - oppdrag i Sør-Sudan" (utkom i 2009) og "Utenriks - hendelser verden ikke må glemme" (utkom i 2008) ligger allerede på vent hos meg. Dersom jeg gjennom mine omtaler av bøkene hans klarer å få flere til å bli oppmerksom på dem, er dette svært gledelig! Her kommer man nemlig dypere inn i Afrikas historie enn det som er mulig gjennom mediene for øvrig.

I "Mørk safari" forteller Kristiansen historien om Henry M. Stanley, en mann verden frem til 1998 stort sett hadde hørt heltehistorier om. Etter å ha lest "Mørk safari" bør ingen være i tvil: sannheten om denne mannen er mer sammensatt enn som så! Allerede i bokas forord settes stemningen:

Hans legendariske reise inn i det mørke og ville Afrika tilhører gutteboklitteraturens førstedivisjon... Etter å ha bodd noen år i Afrika, opplevde jeg at historien om eventyreren fikk andre farger... Da ble fortellingen anderledes, og ikke for barn.

Henry Morton Stanley ble født i Denbigh i Wales i 1941, og døde i London i 1904. Opprinnelig het han John Rowlands, men omstendighetene førte til at han fikk lov til å ta navnet Stanley. Stanley var journalist og er mest kjent for sine oppdagelsesreiser i Afrika, hvor han jaktet på den forsvunne misjonæren David Livingstone. Stanley fikk også en stor betydning gjennom grunnleggelsen av Kongo. Dessuten kartla han Nilen- og Kongoflodens kilder.

Gjennom å sammenligne en rekke skriftlige kilder - 32 i alt - har Tomm Kristiansen forsøkt å komme til bunns i hvem Stanley egentlig var. Var han den helten av en ekspedisjonsleder som verden frem til da hadde ønsket å oppfatte ham som, eller var han en brutal despot som undertrykket de afrikanerne han kom over under sine ekspedisjoner? Virkeligheten lå kanskje et sted midt i mellom, slik den gjerne gjør når sannheten skal oppsummeres etter store menns (eller for den saks skyld kvinners) endelikt ...

I første rekke plukker Kristiansen fra hverandre Stanleys sørgelige barndomsskildringer i selvbiografien hans. Mye av det som fremkommer der, stemmer rett og slett ikke med virkeligheten. Det som imidlertid stemmer er at Stanley, eller Rowlands som han opprinnelig het, slo seg opp fra fattigdom til å bli en mann av betydning. For spesielt interesserte anbefales det å ta en nærmere titt på en artikkel om mannen i Wikipedia. Her får man de "tørre" fakta - i Kristiansens bok de levende fakta!

Historien om Stanley og de grusomhetene vi etter hvert får høre i "Mørk safari" må for øvrig forstås ut fra den konteksten dette foregikk i. Vi befinner oss i siste halvdel av 1800-tallet, og forholdet mellom afrikanere og europeere var ikke det beste etter en århundrelang utbytting og slavehandel. Relasjonen bar nok derfor preg av manglende tillit og ikke minst en hel del gjensidig frykt. Når europeerne med Stanley i spissen kom med sine glassperler og andre varer i den tro at dette ville bety mye i handelen med afrikanerne, men i stedet ble møtt med et regn av giftige piler og fientlighet, handlet det kanskje først og fremst om hvem som skulle overleve? Jeg vet ikke, men det er i alle fall nærliggende å tenke dette. Uansett er det ikke til å komme forbi at europeerne, som var utstyrt med skytevåpen, var de mest brutale. Stanley var intet unntak i så måte.

Det er en spennende reise Kristiansen drar oss gjennom! Ikke bare får vi inngående kjennskap til hvem Stanley egentlig var, for få - om noen? - har gravd så dypt som Kristiansen - men i tillegg får vi også vite hvilke utfordringer Stanleys ekspedisjoner ble utsatt for i jungelen. Ville dyr, insekter, tropesykdommer, fuktigheten, den brennende sola, manglende pengestøtte ... Nettopp forfatterens spesielle kjennskap til dette kontinentet gjør at han klarer å levendegjøre historien om de strabasiøse reisene gjennom Afrikas jungel slik han gjør. At det er forfatteren selv som er oppleser, er utelukkende en fordel. Som et tilleggsmoment får vi som lesere (eller tilhørere) merke hans voldsomme engasjement for saken, der han tordner løs på teksten! Her blir det terningkast fem!

Helt til slutt tar jeg med en interessant bokanmeldelse som ble ført i pennen av Markus Markusson i Dagbladet 17.11.1998.

Denne omtalen kan også leses i bloggen min.

Jeg fant boken til Tomm Kristiansen om Henry M. Stanley (1841 – 1904) på et loppemarked i sommer. Interessant å lese om Stanley som jeg kunne lite om. Men det er også en brutal historie.

Stanley hadde en brutal oppvekst. Avvist av moren og etter bestefarens død ble han plassert på fattighuset. Det var først etter at Stanley var blitt berømt og pengene strømmet inn at familien viste interesse for han. Brutalt å lese det han opplevde på reisene og den brutale atferden han viste. Men det er en del av historien, og verden er ikke blitt mindre brutal. Uansett, boken var vel verdt å lese.

Etter flere års reasearch beretter Tomm Kristiansen ut fortellingen om den plagede og avviste fattighusgutten John Rowlands, som under navnet Stanley blir en av verdens største oppdagelsesreisende. Vi møter en avvikende og uhyggelig personlighet. Men hans brutale galskap og vilje til å overleve fascinerer. Mørk safari er en rå beretning om en innadvendt menneske som snudde historien . Fantastisk godt skrevet av Tomm Kristiansen. Anbefales!

Tre unge menn med livet fullt av muligheter i optimismens Amerika. Hva tenkte de om sin framtid ved bålet om kvelden. Hadde de sverget på å bli ved dette fantastiske yrket? Vel, Henry blir oppdager, Samuel drar tilbake til Mississippi for å bli forfatter og skrive om guttene langs elva, og en av dem skal han kalle Huckeberry Finn, men da har han skiftet navn og bruker pseudonymet Mark Twain. Den eneste som blir ved sitt fag er den gebrokne Joseph. Han kjøper en avis og en til, som gjør ham til millionær. Pengene skal Joseph, Joseph Pulitzer, sette i et udødelig fond for priser for fremragende journalistikk. Stanley, Pulitzer og Mark Twain på telttur over prærien, hvilket selskap!

Hans oppstemthet under reisene er borte. Han innser at han har havnet i dårlig selskap. Sitt eget.

Slavene som europeerne (briter, hollendere, dansker og nordmenn . . .) skaffet seg på den afrikanske vestkyst, ble sendt til bl.a. Amerika for å arbeide på bomullsplantasjene. Stoffene derfra bruker nå araberne som salgsvare i Øst-Afrika for å drive ut slaver fra Sentral-Afrika. Den onde sirkel har ingen skjøt. Men livet i bushen er ikke bare farlig for svarte. Stanley har, etter velment råd, kjøpt inn 2300 meter barsati. Dette stoffet er særlig attraktivt blant unyamwezi’ene. De er kannibaler.

Anbefalt historisk litteratur. For det meste faglitterære utgivelser.

Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre, jeg ser blant annet at det er altfor få Dag Solstad-titler her. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.

• "Fra Mandelas land - en fortelling om frihet" av Tomm Kristiansen
  • "På parfymefloden og andre reiser" av Tomm Kristiansen