Et landskap av umulige lengsler

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2010 Heftet

Den rike fabrikkeieren Amulya tar til seg den kasteløse og foreldreløse gutten Mukunda. Han jobber som tjenestegutt for kost og losji, og får leike med Amulyas barnebarn Bakul i fritida. Når Mukunda og Bakul forelsker seg, griper Bakuls far inn og Mukunda sendes til Calcutta for å gå på skole. Det går bra med Mukunda etter dette, og mange år seinere returnerer han til barndommens by for å overta eiendommer fra tidligere makthavere og falne forretningsmenn. Da han treffer Bakul igjen, er det han som kan avgjøre familiens framtid. Dette er forfatterens debut.

Kåret av Washington Post til en av de fem beste utgivelsene i USA i 2011! En dramatisk familiesaga fra India i en brytningstid. En fortelling om kjærlighet - vakker, men ubønnhørlig trist. Lille Mukunda er både kasteløs og foreldreløs. Han har dårlige utsikter i det nådeløse India, men den rike og vellykkede fabrikkeieren Amulya tar gutten til seg. Mukunda jobber som tjenestegutt for kost og losji, og får leke med Amulyas barnebarn, Bakul, i fritiden. Mukunda og Bakul knytter tette bånd, men når de som ungdommer forelsker seg i hverandre, griper Bakuls far brått og brutalt inn. Å innlede et forhold til en kasteløs gutt er utenkelig. Mukunda sendes til Calcutta for å gå på skole, og han bryter all kontakt med sine velgjørere. Mukunda lykkes godt, og blir forretningsmann med både suksess og makt. Indre uroligheter i landet, religiøse og voldelige konflikter, gjør at han vender tilbake til barndommens by for å overta eiendommer fra tidligere makthavere og falne forretningsmenn. Han treffer Bakul igjen, og gjensynet skal bli skjebnesvangert for alle - nå er det Mukunda som avgjør fremtiden deres. Og kanskje har han nøkkelen til sin elskede Bakuls hjerte? Oversatt av Heidi Grinde Sagt om boken: «Denne veloversatte romanen bringer med seg den eksotiske duften av India» Cathrine Krøger, Dagbladet Om forfatteren: Anuradha Roy (f. 1967) debuterer med en roman som allerede er solgt til mange land, og som har høstet svært gode kritikker. Roy driver et akademisk forlag, Permanent Black, sammen med sin mann i Delhi.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241906084

EAN 9788241906084

Serie VB pocket

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted India

Bøker som ligner bøkene til JoJo Moyes. Stikkord: Lettlest, sårt og vakkert, romantisk, fargerike karakterer. Tankevekkende og underholdene.

Merk: Forfatterne på lista har ofte flere bøker som kan ligne.

Bøker med handling fra India eller om indere

Bøker med handling fra India eller om indere

Et lite utvalg indiske bøker, vanskelig å velge....

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2010

• "Kveld hele dagen" av Preeta Samarasan