Tidevannslandet

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Pax 2006 Innbundet

En indisk myte sier at når elva Ganges først steg ned fra himmelen, var kraften fra vannmassene så stor at jorda ville blitt ødelagt om det ikke hadde vært for guden Shiva som temmet vannet ved å fange det i håret sitt. Det er bare når Ganges når Bengalbukta at den frigjør seg selv og deler seg i tusenvis av forskjellige løp. Resultatet av dette er Sundarban som er en enorm mangroveskog, et halvveis druknet landskap hvor vannet fra Himalaya blander seg med tidevannet fra havet. Romanens handling er lagt til dette øyriket i Bengalbukta. Det er det eneste stedet på jorda hvor mennesket oftere er bytte enn jeger, og det er her en eksentrisk skotte, Daniel Hamilton, forsøker å skape et utopisk samfunn, et samfunn bestående av alle raser og religioner. I januar 2001 ankommer et lite skip for å foreta en økologisk undersøkelse av dette spesielle miljøet, og vitenskapsmennene begynner å se sporene etter etterkommerne fra dette samfunnet.

En ny stor roman fra forfatteren av "Glasslottet"! Denne gangen er handlingen lagt til Gangesdeltaet, innerst i Bengalbukta. Her møter den selvsikre oversetteren Kanai den unge sjøpattedyrsforskeren Piya, og forelsker seg. Men til sin forbløffelse får han en rival i den analfabete fiskeren Fokir, en mann som nesten går i ett med elvelandskapet han hører hjemme i. Persongalleriet for øvrig er også rikt: Her møter vi ikke bare Kanais onkel og tante, Fokirs kone Moyna og lille sønn Tutul - men også hans avdøde mor Kusum. Og innskutt i fortellingen om Kanai og Piya får vi høre historier fra fortiden, ispedd myter og legender fra området. Som vanlig hos Ghosh er naturen viktig - her er det noen uforglemmelige skildringer av menneskers liv i et landskap som står like mye over som under vann, og som herjes av stormer og uvær.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted India

Mine kunnskaper om verden utvides stadig! Fra historiepensum husker vi India som «juvelen i kronen» til den britiske monarken, vi husker selvstendigheten, utskillelsen av Vest- og Øst-Pakistan, som etter hvert ble to separate stater. Vi har også hørt om hvilke omfattende folkeforflytninger denne utviklingen førte med seg: Hinduer fra Pakistan til India, muslimer fra India til Pakistan og seinere Bangladesh. Men det var mange forflytninger etter det.

Handlingen i denne romanen er lagt til Sundarbans innerst i Bengalbukta, der Ganges, Meghna og Bramaputra møtes og danner verdens største elvedelta. Her er det ingen grense mellom elv og hav, og de utallige øyene påvirkes, formes og omformes av det kraftige tidevannet.
Her bor Fokir, analfabeten som kjenner vannveiene ut og inn, hit kommer Piya for å kartlegge sjeldne elvedelfiner, og hit kommer Kanai for å lese sin onkels siste nedtegnelser.

Hele handlingen i Tidevannslandet er bygd opp omkring onkelens beretning om en gruppe flyktninger fra Bangladesh. De ble først samlet i leirer, men mange av dem flyktet videre til Sundarbans og slo seg ned på øya Morichjhapi, uten myndighetenes tillatelse. «Storsamfunnet» besluttet etter kort tid å drive disse «okkupantene» vekk fra øya. Det ble satt inn politi og militære, og øya ble isolert fra omverdenen, med det resultat at hundrevis av nybyggerne døde, noen som følge av skudd fra politiet, andre av sult og sykdom. Resten ble fjernet fra øya med makt og sendt tilbake til leirene. Dette skjedde i 1979.(!)

De konkrete fakta om denne hendelsen er visst aldri kommet fram i lyset. Indiske myndigheter forsøkte å avdramatisere episoden, men Amitav Ghosh omtaler den som «Morichjhapi-massakren» og har spunnet en spennende nåtidsfortelling rundt dette. Vi får del i kjærlighet, sjalusi, farlig farvann, mektige og idylliske naturopplevelser, overtro, framtidsdrømmer, fremmedgjøring og menneskers vilje til å klore seg fast der de har røttene sine.

Amitav Ghosh er en forfatter jeg har stor sans for. I denne boka er han kanskje litt mer "doserende" enn i de bøkene jeg har lest tidligere, men jeg fikk et godt bilde av et område i verden som var ganske ukjent for meg fra før.

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

Bøker med handling fra India eller om indere

• "Calcutta-kromosomet - en roman om feber, delirium og oppdagelse" av Amitav Ghosh
  • "Glasslottet" av Amitav Ghosh
  • "Dsjengis-khans hvite sky" av Tsjingiz Ajtmatov