En elv av røyk

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Pax 2012 Innbundet

Dette er den andre boken i Ibis-trilogien.

I september 1838 blir skipet 'Ibis' rammet av storm på vei fra India til Mauritius med en last av straffanger og kontraktsfestede arbeidere. Når stormen løyer, har fem menn flyktet: to sjømenn, en arbeider, og to straffanger. Den samme stormen griper også inn i livene til menneskene om bord på andre skip i området - Anahita seiler mot Kanton med en stor last opium, og Redruth er på vei fra England med en last av planter som skal byttes i sjeldne vekster fra Kina. Over dem alle henger trusselen om fiendtligheter mellom Kina og Storbritannia. Den kinesiske keiseren vil ha en slutt på opiumsimporten fra Vesten og India, men opiumshandlerne vil ikke gi seg uten kamp. Mange skjebner står på spill. Andre bind av Amitav Ghosh' storslåtte Ibis-trilogi er like medrivende lesning som den Man Booker-prisnominerte Et hav av valmuer, og er et sterkt portrett av en tapt by: Kanton før opiumskrigens start.

Forlag Pax

Serie Ibis (3)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Kina

"I have so little experience of the petticoat company that I should consider myself fortunate if I succeed in finding a lady who is fat, fair and forty."