Kveld hele dagen

av (forfatter) og Ragnhild Eikli (oversetter).

Aschehoug 2009 Innbundet

Malaysia, 1980. I den lille byen Ipoh blir den fattige tjenestejenta Chellam avskjediget fra stillingen sin hos en velstående familie. Chellam har fått skylden for farmor og hustyrann Paatis mystiske dødsfall, men alle vet at familiens yngste barn har sett noe hun ikke burde ha sett.

I Det store huset i Kingfisher Lane i byen Ipoh bor en mildt sagt broket familie. Indiske Raju, far i huset, har slått seg opp som profilert advokat og politiker og giftet seg med Vasanthi, en enkel kvinne som har vist seg å være en bakstreversk sosial klatrer. De har fått tre barn, som er vidt forskjellige. Historien begynner da husets tyrann, farmor Paati, nettopp har dødd på mystisk vis. Tjenestejenta får skylden - og alle skjønner at minstebarnet Aasha har sett noe hun ikke burde. Kveld hele dagen er et humoristisk og tankevekkende familiedrama og gir oss også et både tragikomisk og rått bilde av Malaysias moderne historie.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203211157

EAN 9788203211157

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Malaysia

Var veldig tung å komme igjennom - tok 300 sider før jeg fikk dreis på historien, men da var interessen fanget. Historien fortelles bakover i tid slik at man først leser om konsekvensene før årsaken. Fin historie selv om den var noe snirklete og omstendelig fortalt.

• "V for vendetta" av Sue Grafton
  • "En verden av fremmede" av Zoë Ferraris