Et landskap av umulige lengsler

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2009 Innbundet

Den rike fabrikkeieren Amulya tar til seg den kasteløse og foreldreløse gutten Mukunda. Han jobber som tjenestegutt for kost og losji, og får leike med Amulyas barnebarn Bakul i fritida. Når Mukunda og Bakul forelsker seg, griper Bakuls far inn og Mukunda sendes til Calcutta for å gå på skole. Det går bra med Mukunda etter dette, og mange år seinere returnerer han til barndommens by for å overta eiendommer fra tidligere makthavere og falne forretningsmenn. Da han treffer Bakul igjen, er det han som kan avgjøre familiens framtid. Dette er forfatterens debut.

I Et landskap av umulige lengsler følger vi en indisk familie gjennom tre generasjoner. Amulya flytter fra Calcutta og grunnlegger en fabrikk i landsbyen Songarh i 1907. Han og kona Kananbala får to sønner. Fabrikken går bra, men landsbylivet er ikke lett for innflytterfamilien. Huset deres blir som et avsondret mikrokosmos. Den aldrende Amulya tar til seg en foreldreløs gutt, Mukunda, som mangler både kaste og religion. Han vokser opp sammen med Bakul, Amulyas morløse datterdatter. Når han ikke arbeider som tjener, leker han med Bakul - eller barna besøker den engelske nabofruen som i sin kjedsomhet slipper dem inn i sine private rom. Når de to begynner å vokse ut av barndommen, skiller Bakuls far dem brått og sender gutten til en skole i Calcutta. Etter mange år i eksil vender Mukunda tilbake til Songarh som en vellykket forretningsmann, og maktforholdene er snudd opp ned. Nå har Mukunda nøkkelen til sine velgjøreres skjebne, og kanskje også til sin elskede Bakuls hjerte. Romanen handler om kjærlighetens og menneskenes vilkår. Britisk overstyre, frigjøring, korrupsjon, det brutale kastesystemet og religiøse, voldelige konflikter er vevd inn i denne fargesterke romanen som er Anuradha Roys debut.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788241905230

EAN 9788241905230

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted India

Bøker som ligner bøkene til JoJo Moyes. Stikkord: Lettlest, sårt og vakkert, romantisk, fargerike karakterer. Tankevekkende og underholdene.

Merk: Forfatterne på lista har ofte flere bøker som kan ligne.

Bøker med handling fra India eller om indere

Bøker med handling fra India eller om indere

Et lite utvalg indiske bøker, vanskelig å velge....

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2010

• "Kveld hele dagen" av Preeta Samarasan