En søster i mitt hus

av (forfatter) og Heidi Grinde (gjendikter).

Vigmostad Bjørke 2016 Innbundet

Linda Olsson har skrevet seg rett inn i lesernes hjerter med sine relasjons romaner. Nå er hun tilbake med en ny, sterk og stille fortelling som sitter lenge i leseren. Søstrene Maria og Emma har ikke sett hverandre siden moren døde to år tidligere. Nå kommer Emma på besøk til Marias hus i Spania. I begynnelsen er forholdet dem i mellom anstrengt. Maria bor alene og opplever at Emma forstyrrer livet hennes. Men gradvis går samtalene inn på et dypere spor, og minnene fra barndommen dukker opp. Til slutt må de begynne å prate om det unevnelige. Om søsteren de mistet. Den mest elskede av dem, hun som døde. Med psykologisk klarhet skildrer Linda Olsson de to søstrenes tilværelse, og hvordan livet deres har blitt formet av den barndommen de delte, og samtidig ikke delte. Det er en historie om hvor fjernt vi kan være dem som står oss nærmest. Linda Olsson (født 1948) vokste opp i Stockholm der hun studerte jus. Hun flyttet fra Sverige i 1986 og bodde blant annet i England, Kenya, Singapore og Japan. Linda Olsson arbeidet tidligere i bank og finans. I 1990 slo hun og familien seg ned i Auckland i New Zealand der hun nå bor.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241913075

EAN 9788241913075

Omtalt sted Spania

Nok en god bok fra Linda Olsson. Har lest alle hennes bøker som er blitt oversatt til norsk. Denne gangen er det relasjonen mellom to søstrer som beskrives. I starten er relasjonen fraværende, før den sakte men sikkert bygger seg opp. Det er mye lett gjenkjennelig til eget liv, slik som det pleier å være i Olssons bøker. Gleder meg allerede til neste.

En bok midt på treet. En fin historie men litt langtekkelig.

Fin og trist bok, om viktigheten av å snakke sammen, ikke bare lese den andres tanker, for det blir som oftest feil.

[...] Det aller vanskeligste er når hele ens situasjon forandrer seg uten at man har medvirket til det selv. Når ingenting lenger er slik det var den gangen man tok beslutningen.

Men så innså jeg at det faktisk er en beslutning ikke å ta noen beslutning. Det er å trekke seg unna. Overlate ansvaret til andre.

Men jeg antar at alt likevel henger sammen, på en eller annen måte.

Det er først når man tar tak i det som er vanskelig, at det kan bli lettere.

Men det lille barnet vi en gang var, ligger nok i oss. Minnene våre. skuffelsene. Sorgene. Men det gode også.

Bøker som beveger - spiller på noen strenger langt der inne. Godt og vondt samtidig. Love it!

• "Brev til Victoria" av Marcelo Puglia
  • "Tante Amerika - om det ubotelige" av Per Qvale
  • "Livet på nytt" av Rowan Coleman
  • "Syrinpikene" av Martha Hall Kelly
  • "Et hav av minner" av Alyson Richman
  • "Sommerstorm" av Vanessa Lafaye
  • "Da Fraser møtte Billy - den hjemløse katten som forandret livet til en liten gutt" av Louise Booth
  • "Forsøk på å være lykkelig" av Lorenzo Marone
  • "Bare én natt" av Simona Ahrnstedt