Faren

Kulturbro forl. 2008 Innbundet

Barzo, en 12 år gammel gutt, bor i Iran sammen med sin mor og bestemor. Han har mistet faren sin på sjøen men går likevel ned til havnen hver dag for å se om han er kommet tilbake. Barzo tror faren er blitt bortført av havfruer, og at han vil komme tilbake så fort de slipper han fri.

Egentlig heter gutten Barzo. Men folk kaller ham Yatimo, den farløse, og erter ham fordi han ikke har en far. Yatimo er tolv år og bor sammen med moren og bestemoren i en liten havnelandsby i Iran. Hver morgen går han ned på stranden og speider etter de oransje seilene på farens båt. Faren var sjømann og forsvant på havet under en tyfon før Yatimo ble født. Yatimo er sikker på at faren er bortført av havfruer, og at han vil vende tilbake når han slipper fri. Spennende og sjarmerende skildring av å være farløs i et lite samfunn der tradisjonene er sterke og det er vanskelig å være annerledes.

Forlag Kulturbro forl.

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Iran

Lyst å lese …
Ei bok der handlinga er i Iran?
Om en annerledes kultur?
Om en farløs gutt?
Faren av Elyas Poorgholam er ei sterk bok om Yatimo som bor i en liten havneby i Iran og ikke har en far. Boka spennende og beskriver kulturen på en vakker måte.

"Bindestreksnordmenn". Forfattere med tilhørighet til flere land enn Norge. Enten de er født i et annet land eller norskfødte med én eller begge foreldre fra annet land enn Norge. Adopterte er dermed med på lista. Det er en stor variasjon som vises her - heldigvis.

Obs - lista er under arbeid, så kom gjerne med tips :-)

Bøker jeg leser i forbindelse med min jobb på et skolebibliotek

• "Evighetens kyss" av Stephenie Meyer
  • "Harry Potter og dødstalismanene" av J.K. Rowling