Min drøm om frihet

en selvbiografisk fortelling

Aschehoug 2009 Innbundet

Boken handler om forfatterens oppvekst, slik hun husker det, og hennes erfaringer og refleksjoner. Hun levde som gatebarn i borgerkrigsherjet Somalia. Ensom, sulten og skremt søkte hun og andre foreldreløse trygghet i forlatte hus og blant soldater. Som 13-åring kom hun til Norge. For henne var Norge et rikt, men uforståelig land. I Oslo tårner nye problemer seg opp.

I denne selvbiografiske fortellingen møter vi et barn som overlever et borgerkrigsherjet Somalia, og en ungdom som overlever en trøstesløs tilværelse i indre Oslo øst. Amal Aden kom til Norge som 13-åring etter å ha levd som gatebarn i sju år. Hun var da analfabet. I dag er hun selvstendig næringsdrivende - og har skrevet tre bøker. Min drøm om frihet er et gripende dokument om oppvekst i Somalia og Norge. Det handler om Adens liv, slik hun husker det, og hennes erfaringer og refleksjoner. Der hun er usikker, eller der hun ønsker å beskytte en tredjepart, benytter hun seg av en like sann, men anonymisert virkelighet.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203291852

EAN 9788203291852

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Norge Somalia

Omtalt person Amal Aden

Mot alle odds klarar denne jenta seg gjennom barndom og ungdomstid. Ho vert utsett for krig, nød og vold i Somalia. seinare stor urett og svik i Norge. Barnevernet i oslo fungerte dårleg for ei ung jente med store traumer. Eg er imponert over Amal og hennar norske venner! Godt å lese om ei så sjølvstendig og sterk jente. Ikkje lett å unngå rigide, kvinneundertrykkande og meiningslause levereglar frå somalisk familie og klan. Enkelt og usentimentalt fortel ho om livet sitt. Eg er imponert og vil heie på Amal Aden vidare!

Sterk og tankevekkende selvbiografisk roman. Snakk om løvetannbarn!

Selv om boka sikkert kunne vært bedre rent språklig, er det umulig å ikke gi denne boka toppkarakter. Historien er usminket og ærlig, den er sår og sterk. Amal Aden viser her enkeltindividets styrke og hvilket mot det kreves for å stå opp mot familie og tradisjon, for å gå sin egen vei. I boka møter vi en traumatisert jente fra et krigsherjet land som hele boka bevarer sine moralske prinsipper, og som bærer på en indre kraft: hennes frie natur og viljestyrke. En hardstlående bok. Mange får gjennomgå her. Både tradisjoner og ukultur i det somaliske miljøet, UDIs firkantethet og ikke minst barnevernet, som i Amals historie virker tafatte og til tider nesten ondskapsfulle, uten vilje til å lytte. Igjen får vi se hvor viktig det kan være for skakkjørte barn å møte "den ene", den ene som ser dem, som lytter, som tror på dem og åpner sin dør for dem. Dette er en sterk og modig bok. En viktig bok. En vond bok. Men også en til tider vakker og inspirerende bok, en bok som får tanker til å blomstre og lenker til å briste. I tillegg er boka skrevet i et personlig, ektefølt språk som er lett å lese.

Amal Aden beviser igjen at hun er en av Norges modigste stemmer, som aldri lar seg knekke. Hun har en viktig historie, og tross trusler og hat slutter hun ikke å fortelle den. Jeg bøyer med i støvet, og gleder meg til å bli kjent med flere av hennes bøker.

"Jeg forstår ikke meg selv. Jeg har ikke lyst til å leve, men når det skjer noe farlig, prøver jeg likevel å redde livet."

Jeg trodde at den kulturen vi hadde i Somalia, var den eneste og beste, men her i Norge ser jeg at ting blir gjort annerledes. Her ser jeg fedre som er ute og leker med barna sine, barn som blir respektert, barn som ikke slåss. barn som blir snakket med og ikke til. Selv om det var krig i landet mitt, var jeg aldri i tvil om at kulturen vår var riktig. Jeg orket ikke mer av krigen, og da jeg fikk mulighet til å forlate den, var kulturen og språket det eneste jeg kunne ta med meg til mitt nye land.

For meg er ikke det viktigste å få penger, men det viktigste vil være at nå kan jeg vise at jeg kan jobbe, at jeg klarer noe, at jeg gjør noe nyttig. Helt siden jeg kom til Norge, har tante og onkel sagt at jeg er helt ubrukelig, nå har jeg lyst til å vise dem at jeg klarer noe, at jeg kan jobbe. Jeg er lei av folk som sier at jeg er gal, ubrukelig og syk.

"Mennene sier at Norge er et land hvor alle er rike, det er et land hvor alle får det de ønsker seg, et land hvor det ikke er krig, det er land hvor ingen jager deg og du er helt fri. Mennene er veldig glade for at onkelen min har funnet meg, nå har jeg familie i dette flotte landet, jeg har familie som ønsker at jeg skal komme til dem. Mennene fortsetter å lovprise dette landet som jeg aldri har hørt om. De sier at det bare er de aller heldigste som får reise til Norge. De sier at i Norge er folk så rike at man kan ta penger ut fra veggen i gatene."

"Mitt liv som gift er over. Mitt liv i frihet begynner."

"Bindestreksnordmenn". Forfattere med tilhørighet til flere land enn Norge. Enten de er født i et annet land eller norskfødte med én eller begge foreldre fra annet land enn Norge. Adopterte er dermed med på lista. Det er en stor variasjon som vises her - heldigvis.

Obs - lista er under arbeid, så kom gjerne med tips :-)

Lesverdige som kan anbefales

Dette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.

Denne lista blir på en måte en oppfølger til denne: https://bokelskere.no/lister/262329/
Jeg er fortsatt hjemme i mammapermisjon, og jeg håper jeg kan fortsette å lese bøker slik som jeg har gjort til nå. Denne lista kommer jeg til å oppdatere etterhvert som jeg leser bøker.

Ellers har det lokale biblioteket jubileum i år, og arrangerer derfor bokorm for voksne også. Det betyr heder og ære for dem som klarer å lese 50 bøker på ett år. Det har jeg ikke gjort siden jeg var en liten barnerumpe, så det blir en spennende utfordring! Jeg klarte 16 bøker på ca 5 måneder sist år, så nå gjelder det å virkelig henge i.

Her: https://bokelskere.no/lister/262954/liste/ ligger for øvrig en liste med bøker jeg planlegger å lese. Den er under stadig endring, men der kan du se hva jeg holder på med nå, og gjerne gi tips om andre spennende bøker som bør stå på lista.

Følg med følg med ;)

• "ABC i integrering - 111 gode råd om hvordan alle kan bli fullverdige borgere i det norske samfunnet" av Amal Aden
  • "Suaads reise - en dokumentar om kjønnslemlestelse" av Tormod Strand
  • "Misjonærene" av Adelheid Seyfarth