Oktober 2014 Innbundet

Dette er en usedvanlig kjærlighetshistorie om en kvinne, to menn og et barn. Hovedpersonen er den lungesyke kvinnen K., som arbeider som matematikklærer. Den ene kjærligheten i hennes liv er Ferdinand, som har begått selvmord, men som stadig dukker opp og prater med henne. K. venter på den andre kjærligheten, iren Samuel, som er fanget i en endeløs cricketkamp. Og så gir K. liv til det lille barnet Maeve. Når det regner har hun Maeve i en bærepose, og de er lenge koblet til hverandre via en navlestreng.

"33" er en alvorlig og mirakuløs roman om øyeblikkene hvor alt blir helt annerledes. Hvordan våge å falle når man ikke vet om noen er der for å ta imot?

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2014

Jeg er blodfan av Skomsvold, men denne boka skuffer veldig. Jeg tror jeg aldri har vært så forvirret noengang som leser. Her er det fostre i poser, albatrosser, snakkende kjønnslepper, et titalls hender som lungetransplanterer, en cricketspillende franskmann.

Det er mulig dette er hyperavansert litteratur, og at innholdet har føket rett over hodet mitt. Åpen for den muligheten, absolutt..

Men sitter igjen med en følelse av "Hva var det som skjedde nå?" Og er overraskende irritert av boka - så den har jo berørt, på et vis. Jeg liker språket til Skomvold veldig godt i Monstermenneske og Jo fortere jeg går - men her er det bare veldig, veldig rart og underlig og svevende. Jeg skjønte rett og slett ingenting av boka.

Ingenting. Nada. Zip. Og det gjør meg sur.

"(...) og dette er ikke en motsetning til kjærligheten, men heller ikke nøyaktig det samme, og kanskje er det ikke positivt, men jeg tror ikke det er utelukkende negativt heller."

Så mange ord, så mye jeg ikke skjønte, men jeg skjønte kjærligheten.

Lyst å lese …
En usedvanlig kjærlighetshistorie?
Om en lungesyk lærer?
En litt merkelig bok?
33 av Kjersti Annesdatter Skomsvold er en usedvanlig kjærlighetshistorie, der vi får innblikk i den lungesyke læreren K. sitt kjærlighetsliv. Boka er egentlig ganske merkelig syns jeg, og litt tung å lese, men når jeg faktisk klarer å konsentrere meg om boka så er den bra. Bare synd at det blir så stykkevis og delt.

Litt vel eksperimentell etter min smak. Kjedelig. Kanskje teksten går over hodet på meg? Vet ikke...

...nå som magen var mettet, skrek sjelen etter påfyll.

Hadde jeg hatt mer erindring om hvem jeg er, ville jeg stått mer opp for meg selv, og jeg er redd for at om jeg tar elevenes ord til meg og forstår hva de betyr, vil jeg bli en annen, og jeg har ikke engang rukket å venne meg til den jeg er nå...

Men jeg vet jo at ingen har det lett, og jeg vet vel også at å hengi seg til melankoli bare gjør vondt verre, sentimentaliteten som er brutalitetens søster, man kan drukne på den måten.

Før var selvmord ulovlig, man ble dømt til døden for selvmordsforsøk, en god idé, man bør jo ha en viss sans for humor dersom man prøver å ta livet av seg.

Jeg lever livet mitt i én retning, og lager historier av det i motsatt retning, jeg har en ustoppelig trang til å lage historier med en begynnelse, en midtdel og en slutt, og det forfalsker bestandig ting, jeg er dømt til å mislykkes i å forstå hva et liv er, hva et liv betyr, det finnes ingenting som er en sann historie, men jeg kan ikke stoppe å tro at det gjør det, da jeg forsøker å lage mening av livet! Det var bare det...

Bøker jeg leser i forbindelse med min jobb på et skolebibliotek

Skomsvold - 33
Selges kr 150 inkl porto. Helt ny innbundet bok.

• "Litt trist matematikk - dikt" av Kjersti Annesdatter Skomsvold
  • "Europa" av Amalie Kasin Lerstang