Barnet

Oktober 2018 Innbundet

«I sårene vi påfører hverandre, eller om det er det samme såret som for hver gang blir litt større, dypere, så har vi plantet et barn, to barn, og fra dette såret skal barna våre vokse frem.» Dette er en kjærlighetshistorie. En mor forteller sitt nyfødte barn om de hendelser som har ført fram til dette barnet. Det er historier om lang tids sykdom, ensomhet og sorg. Om redselen for å elske noen, men å våge det likevel. Romanen undersøker eksistensen med en uvanlig sårbarhet og et veldig klart blikk for hva som gjør oss i stand til å knytte oss til andre, og hva som gjør det umulig.

Forlag Oktober

ISBN13 9788249519767

EAN 9788249519767

Igjen blir jeg imponert av Kjersti Annesdatter Skomsvoll. Hun har skrevet så forskjellige bøker, den lille rare «Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg» med Mattea som tenker og sier så mye rart, eller den tykke og innholdsrike «Monstermenneske» om alvorlig syke Kjersti, der jeg bare ble så glad i denne personen. Årets bok er liten og fort lest, men med et nydelig språk og setninger og betrakninger til å dvele ved. Om å miste en nær venn, om å våge seg inn i et forhold, og om å bli mor for første og andre gang. Om skjøre mennesker som likevel våger. Nesten trist å bli ferdig med så fort, den var så god å være i, denne boka.

Han fortalte at han ble så lei av å møte meg, for det var bare sammen med meg han følte at han var i live. Det synes jeg var for stort til at jeg kunne ta det imot, og jeg lot med en gang som om jeg hadde glemt det.

Hele tiden måtte jeg spørre meg selv om hvordan man bor sammen med et annet menneske. Skulle jeg kysse ham på kinnet før jeg gikk og hentet et glass vann, skulle jeg si fra før jeg gikk på badet, jeg kunne jo ikke bare gå uten å si noe til ham? Og hva betydde det om vi ikke satt i samme rom, da satt jeg i det ene rommet og lurte på hva han tenkte i det andre, skulle jeg gå inn og spørre for sikkerhets skyld?

Jeg hadde sittet med barnet i armene gjennom våren, sommeren, høsten, barnet tråkket i fanget og hjertet mitt, og hele tiden forandret han seg bitte litt. For hvert øyeblikk fikk jeg noe nytt, for hvert øyeblikk hadde jeg mistet noe annet, og snart var denne tiden forbi.

Det er ikke lettere å være menneske selv om man blir voksen, jeg ser deg for meg på et pleiehjem, mot slutten av livet. Du blir redd fordi du ikke skjønner hvor du er, og du finner ikke lommeboka di så du kan betale for vaffelen du har spist, du begynner å gråte, og så er ikke jeg der for å trøste deg, for jeg er jo død for lenge siden. Jeg kan ikke fortelle deg at vaffelen er gratis, du trenger ikke å bekymre deg for det.

Jeg forestiller meg kjærlighetssorger og gleder du og broren din skal gå gjennom, fotgjengerfelt og verdenshav dere skal krysse, det er så overveldende.

• "Vår vesle - roman" av Kristin Auestad Danielsen
  • "Kva hender i romanen?" av Ingrid Z. Aanestad