Et rikt liv

Oktober 2009 Innbundet

Isak og Dahlia er naboer, men har ingenting med hverandre å gjøre. En dag blir en ung kvinne på sykkel kjørt ned av en bil, og sjåføren stikker av fra åstedet. Isak oppsøker Dahlia. Han ønsker å lette sitt hjerte og bekjenne at det var han som kjørte bilen. Slik blir de to kjent og involvert i hverandres historier.

En ung kvinne på sykkel blir kjørt ned av en bil, og sjåføren stikker av fra åstedet. Isak oppsøker naboen, russiske Dahlia, for han ønsker å lette sitt hjerte og bekjenne at det var han som kjørte bilen. Slik blir de to kjent og involvert i hverandres historier. Da Isak blir alvorlig syk og dør, kjenner Dahlia tyngden av en forferdelig hemmelighet hun selv bærer på. Hvordan kan hun fortelle om det som har skjedd? Hun begynner å skrive, og hun får kontakt med enka etter Isak og deres datter, men det virker likevel umulig for henne å fortelle.

"Et rikt liv" er en ransakende roman om det å være i eksil i den dypeste betydning av ordet, og det å være alene om å vite.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted København

Mirjam Kristensen sine bøker fascinerer meg og denne er intet unntak. Godt skrevet og fikk meg til å ville lese videre uten stopp.

Hun hadde kjent frykten hver kveld, i lang tid, over å legge seg alene, bli liggende i mørket og plutselig skulle kjenne at det var noe galt. Hun var redd for å plutselig ikke kunne røre seg, for å miste hukommelsen, få blodpropp, ha kreft uten å vite om det, få hjerteinfarkt. Hun var redd for klumper som kunne vokse inni henne og forderve henne og at hun ikke skulle skjønne det før det var for seint. Hun var redd for å dø i senga og våknet hver morgen, like overrasket, jeg lever! Så ble hun redd for å bli gal, for at all redselen og frykten for å bli syk skulle tippe over og forvrenge hjernen hennes.

Men vanene hadde innhentet henne. Hun ble vant til å legge seg alene, vant til å høre sin egen pust, kjenne på hjerteslagene. Når pulsen banket i øret, la hun seg bare på ryggen. Når hjertet dunket ekstra fort, skrudde hun på radioen. Og så gikk det over. Hun levde videre, hun ble ikke syk.

Åpningen: DET ER MITT liv, dette. Jeg kan ikke slippe unna. Jeg prøver å skrive det vekk, jeg prøver å fantasere fram en annen verden, en annen virkelighet, late som jeg er en annen, men nå er jeg nødt til å fortelle sannheten for den presser seg fram, den tyter ut hvor enn jeg snur meg. Jeg kan ikke gå på do, se ut av vinduet, helle sukker i teen, gå fort over golvet i stua uten at sannheten hveser rundt meg, roper til meg, drar meg i ørene, lugger meg i håret, spenner bein for meg! Denn e leiligheten, veggene, hyllene, alle disse tingene lener seg mot meg, hvisker til meg, brøler til meg, snakker til meg når jeg vil hvile, når jeg prøver å sove så lener de seg mot meg og hvisker og snakker og roper og sier alt som det er og jeg kan ikke slippe unna.

• "De som er ute i regnværet - roman" av Mirjam Kristensen
  • "Dagene er gjennomsiktige" av Mirjam Kristensen