Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake

Carls bok

av (forfatter) og Trude Marstein (oversetter).

Gyldendal 2018 Innbundet

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788205508996

EAN 9788205508996

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Naja Marie Aidt

Aidts bok er både hjerteskjærende trist, og oppløftende. Hun skriver så godt om hva sorg gjør med en. Den er sterk. Jeg liker veldig godt referansene til død hun har hentet i litteraturen, og i kunsten - og til andre som har opplevd døden nært innpå seg. Og jeg liker veldig godt hvordan teksten er bygget opp, ved gjentakelser, og ved at hun forteller litt og litt fra den fatale kvelden som endrer livet hennes.

Jeg har gruet meg litt til å lese boken til den danske forfatteren Naja Marie Aidt som har fått den norske tittelen Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake. Carls bok. Men etter å ha lest om den flere ganger bare måtte jeg lese den. Det angrer jeg ikke på. Sterkt å lese ja, men det hun skriver om er den del av livet.

Boken ble gitt ut i 2017 og på norsk i 2018. Boken er om livet etter at døden tok fra henne sønnen Carl i 2015. Han var 25 år og hoppet naken ut av et vindu i femte etasje etter å ha blitt psykotisk på grunn av inntak av hallusinerende sopp.

du fløy inn i døden
du var naken da du
fløy inn i døden
det var den 14. mars klokken 23.13

Et sorgens kapittel er det vi får et innsyn i. Hun får frem som hun sier at «sorgen er et jævla fengsel»

Formen hun har valgt gjør boken på 156 sider ekstra sterk å lese. Hun beskriver sjokket, sorgen, raseriet, redselen og skyld. Formen er poetisk samtidig som den er faktabasert. Faktabasert der hun skriver om hva som skjedde fra da hun fikk telefonen om at Carl lå på sykehuset og frem til respiratoren ble slått av. Om livet med Carl som dette:

«Jeg skrev til deg den 13. januar 2015, to måneder og tre dager før du døde:
Hei vennen min
Hvordan har du det? Jeg drømte om deg i natt, du falt å slo deg og gråt. Jeg ble så lei meg i drømmen. Jeg våknet av at jeg gråt.
Du skrev tilbake med en gang:
Ha, ha! Jeg har det bra! Jeg sitter og klipper. Jeg tror det blir en god film.»

I raseri og med store bokstaver skriver hun dette:

«JEG TROR IKKE PÅ NOE, IKKE PÅ HIMMELEN, HELVETE, GUD, HEALING, TIDLIGERE LIV, JEG SPYTTER PÅ ALLE TÅPELIGE FORESTILLINGER, JEG TROR IKKE PÅ HADES, KARMALOV, LIV ETTER DØDEN, SJELEVANDRING, JEG SPYTTER PÅ ALT SAMMEN I DEN DYPESTE FORAKT, JEG TROR IKKE PÅ SJEBNE, ASTROLOGI, KONTAKT MED DE DØDE, SPØKELSER, ENGLER, JEG SPYR AV DET, JEG RASER FULL AV DEN DYPESTE FORAKT, JEG SIER JÆVLA DRITT, DET ER BARE LIVET OG DØDEN, LIVET OG DØDEN, JEG TROR BARE PÅ VARSOMHETEN NÅR VI TAR OSS AV DEN DØDE KROPPEN, TVINGES TIL Å TA AVSKJED, FELLESSKAPET»

Det var noen smakebiter fra boken Jeg har lånt eksemplarer jeg har lest av biblioteket.

Kopi fra omtale på bloggen min her - link

Meget sterk formidling av smerten ved tapet av en sønn, noe som egentlig er umulig å sette ord på. Anbefales.

En veldig annerledes bok om sorg. Mange små tekster og en hovedhistorie som hopper litt hit og dit i tid, men likevel så sterk! Anbefales!!

Jeg er redd for å glemme ham. Glemme følelsen av kroppen hans, stemmen, latteren. Jeg er redd for at han forsvinner mer og mer fra meg for hver dag. At han forsvinner i takt med at jeg heles. Det er uutholdelig. Og kanskje den eneste måten jeg kan heles på.

Alltid slutter når de som elsker deg, dør.
Så lenge de lever, elskes du.
Så lenge du elskes, finnes du.

Har døden tatt noe fra deg
så gi det tilbake
gi dét tilbake
som du fikk av den døde
da den døde var levende
da den døde var ditt hjerte
gi det tilbake til en rose,
et kontinent, en vinterdag,
en gutt som ser deg an
fra hettens mørke

Vi sitter på et kjøkken i en lånt leilighet, og tiden har stanset. Vi sitter rundt et bord i København og holder hverandre i hånden. Vi kan både se og høre klokken som tikker på veggen over kjøleskapet. men tiden har gått i stykker. Den flyter, den er flytende, den er bare , hele tiden bare nå, ikke mer eller mindre enn det. Vi vet ikke om det er dag eller natt. Vi står utenfor dager og netter nå, dager og netter har ingenting med oss å gjøre, framtid, vi kan verken forstille oss eller merke framtid lenger. Vi kan ikke se en time, et kvarter, et minutt fram. Vi kan ikke planlegge. Vi befinner oss i framtidsløs tid. Vi sitter rundt et bord på et kjøkken og overlever fra sekund til sekund, vi reiser oss sjelden opp. Vi har stivnet, mens vårlyset stiger og faller på himmelen utenfor: Når du ikke lenger kan være i fortløpende tid, kan ikke vi heller være det.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

For andre år på rad - her er de nominerte☺️ https://www.biblioteketslitteraturpris.no/

Gode bøker med lavt sidetall for når du føler at du trenger å få lest litt bøker, men ikke egentlig har nok tid til å komme deg gjennom en bibel. Eventuelt novellesamlinger (kan være tykke).

Bøker jeg har lest i 2018.

Bøker jeg har lest i 2019 som tilhører leseutfordringen.

• "Det enkle og det einsame" av Asta Olivia Nordenhof
  • "Jeg føler meg uvel - en roman om døden" av Ole Robert Sunde