Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake

Carls bok

av (forfatter) og Trude Marstein (oversetter).

Gyldendal 2018 Innbundet

Hvordan går du videre når barnet ditt plutselig dør? Naja Maria Aidt forsøker å beskrive livet etterpå, og utforsker samtidig poesiens språk om sorg og kjærlighet.

I mars 2015 døde Naja Marie Aidts sønn Carl i en ulykke, 25 år gammel. Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake er en rasende ærlig bok om hvordan sorg føles, hvordan den forandrer ens forhold til virkeligheten, til ens nærmeste, til tiden.
I denne romanen nærmer Aidt seg det umulige: å skrive om sitt døde barn.
Formen er brutt opp. Korte prosastykker henvendt til Carl veksler med lyriske passasjer, bruddstykker fra nåtiden glir over i erindringsglimt og dagboksnotater. Blant sitater fra andre forfattere og poeter som har forsøkt å finne en tilnærming til sorg, trer Aidts egen stemme tydelig fram, noen ganger famlende, andre ganger som et skrik.
Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake er et forsøk på å beskrive livet etterpå, hvordan døden finner en plass blant dem som blir igjen. Samtidig er det en utforskning av poesiens språk om sorg og kjærlighet.

ISBN13 9788205508996

EAN 9788205508996

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Naja Marie Aidt

• "Min angst - frykt, håp, redsel og jakten på sjelefred" av Scott Stossel
  • "Fra a til nå - roman" av Ellisiv Lindkvist
  • "Solen sukker i min sko - noveller" av Terje Dragseth
  • "Argonautene" av Maggie Nelson
  • ""Jeg trodde klitoris var en selskapsdans" - og 300 andre sitater fra kvinner" av Marta Breen
  • "Mor, jeg vil hjem - roman" av Wenche-Britt Hagabakken
  • "Ting vi trenger" av Silje Rønneberg Hogstad