Den som frykter ulven

av (forfatter) og Trini Lund (oppleser).

Cappelen Damm 2010 Lydfil

Errki har en underlig adferd som er betinget av indre stemmer. En dag blir gamle Halldis Horn funnet død på trappa til det lille småbruket, og Errki er sett på åstedet. Førstebetjent Konrad Sejer begynner å arbeide med saken, bare for dagen etter å bli avbrutt av noe annet. En ung mann raner byens bank og truer med seg en kunde som gissel. Det skal vise seg å være en underlig sammenheng mellom de to sakene. Dette er den tredje romanen om politietterforskeren Konrad Sejer.

Format Lydfil

ISBN13 9788202307387

EAN 9788202307387

Serie Konrad Sejer (3)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Østlandet

Tildelt litteraturpris Bokhandlerprisen 1997

Karin Fossum skriver krim som ingen andre. Dette er hennes 3. bok med Konrad Seier som etterforsker. Fossum er mer interessert i menneskene enn forbrytelsen, er det blitt sagt om hennes forfatterskap, og det stemmer her. Hva gjør at mennesker kan begå grufulle handlinger? kan man lure på. Karin Fossum er en dyktig menneskeskildrer. I "Den som frykter ulven"
hovedpersonen Errki en underlig adferd styrt av indre stemmer. En dag blir gamle Halldis Horn funnet død på trappa til det lille småbruket hennes. En tolv år gammel barnehjemsgutt finner henne, og han har sett Errki på åstedet. Konrad Sejer begynner å arbeide med saken.
Fossum går dypt inn i menneskene hun skriver om. Der er hun en realisme jeg tror på, føler på, har medlidenhet med, rystes over.

Ole Jacob Hoel i Adresseavisen er også en svoren Fossum-fan (som jeg) og har uttalt:
«Egentlig er det Karin Fossum som er Norges fremste krimforfatter.......... hun skaper ikke krim som er en flukt fra virkeligheten, hun skaper krim som reflekterer virkeligheten.

Over gjennomsnittet. En 5'er.

Uthevet tekst

Krim og politietterforskning