Guds beste barn

av (forfatter) og Cecilie Winger (oversetter).

Aschehoug 2021 Innbundet

Simon er løslatt fra fengsel og har flyttet fra København for å skape en ny og trygg tilværelse for den lille familien sin, selv om fortidens demoner konstant spøker i bakgrunnen.

Fetteren Mickey har planer om å flykte fra ungdomsfengselet der han driver de andre til vanvidd med den uberegnelige oppførselen sin.

På Amager i København prøver Jamil å få livet tilbake på sporet etter å ha vært innlagt på en psykiatrisk institusjon. Likevel klarer han ikke å la hevntankene ligge. For noen år siden drepte Mickey og Simon bestevennen hans, Zeki i en rus av avstumpet hat.

Guds beste barn er en medrivende og rørende fortelling om vold, rasisme, svik og vennskap.

«(...) for en bok! Morten Papes overveldende rystende skildring av overgrep, dop og drap på Amager er sterke saker.» Cathrine Krøger, Dagbladet (Terningkast 5)

«Intens og brutal fortelling om rasisme, overfall og omsorgssvikt (...) Språket er brutalt og fenomenalt, mykt og hardt, spensten i dialogene gjør at sidene nærmest vender seg av seg selv (...) vil helt sikkert ødelegge noen leseres nattesøvn.» Stein Roll, Adresseavisen (Terningkast 5)

«Hardkokt og nådelaust om ungdomsdrap i Danmarks mest krim-belasta kvartal.» Leif Tore Sædberg, Stavanger Aftenblad (Terningkast 5)

«... romanen appellerer til hele vårt empatiske og medmenneskelige register.» Astrid Fosvold, Vårt Land

ISBN13 9788203269660

EAN 9788203269660

Omtalt sted København

"Guds beste barn" er en rå og brutal fortelling om virkelighetens vold fra et tøft gatemiljø på Amager i favorittbyen min København hvor jeg bodde i 13 år. Det er rå og brutal realisme fra Ghettomiljøet på Amager og Christiania. Her blir man revet med fra første stund i fortellingen om vold, rus, kriminalitet, omsorgssvikt, fremmedhat, danskehat, dysfunksjonelle familierelasjoner, vennskap og lojalitet i den danske hovedstaden. Morten Pape skriver virkelig godt og med stor troverdighet. Ikke for sarte sjeler dette, men brutal virkelighet. Viktig å vite om - man går ikke upåvirket hen etter å ha lest "Guds beste barn" Romanen er fiksjon, men bygger på
historien om drabet på Deniz Uzun.

Fra virkeligheten: I 2008 ble det 16 år gamle avisbudet Deniz Uzun drept med et kølleslag, på Amager i Danmark. De tre gjerningsmennene var 15, 17 og 18 år gamle, de hadde gått til angrep fordi de følte at Deniz og kompisen hans glodde på dem. Morten Papes ferske roman er inspirert av tragedien.
Terningkast 6

Meget bra roman fra getho miljøet i Amager rå og brutal. Sliter du med hørsel som meg er boka også god å lytte til. Jeg har både lest og lyttet til boka

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Leseutfordring

📚LESEUTFORDRING 2021 📚
Årets liste har 27 lesekriterier. Du kan variere lesemengde og vanskelighetsgrad ved å velge ett eller flere kriterier per bok.

1. Bok utgitt i 2021
  8. En psykologisk thriller
  9. Bok av en forfatter på H
  10. Boken som har vært lengst på din "skal lese" liste
  11. Vinner av EU's Litteraturpris
  12. Bok med bare bokstaver på coveret (ingen bilder)
  13. Bok i en serie
  18. Bok av eller om en dame som inspirerer deg
  19. Bok om en makeover, eller ny-start
  20. Samisk bok
  21. En bok du har sett i noens bokhylle, enten i virkeligheten på Zoom, Tv el
  22. Bok som spenner over tre generasjoner (besteforelder, forelder, barn)
  23. En biografi
  24. Bok som har samme tittel som en sang