Ubesvart anrop

av (forfatter) og Nora Dåsnes (illustratør).

Aschehoug 2021 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis! Kjøp boka hos ark.no

Oslo, sensommeren 2011

En knapp måned etter terrorangrepene 22. juli skal Rebekka og Fariba begynne på videregående. Rebekka kjenner ingen av dem som døde, og tenker at hun burde være en av dem som klare å ta hverdagen tilbake. Så når Fariba melder seg inn i AUF, forsøker Rebekka å engasjere seg i revyen, i Daniel med det krøllete håret, i fester og skole og venner.

Problemet er bare at Rebekka tenker på det hele tiden.

Ubesvart anrop er en grafisk roman om å være ungdom i tiden etter 22. juli. Det er en fortelling om å lete etter mening i møte med det meningsløse, om utenforskap, sorg og angst. Om hvor vanskelig det kan være å nå ut til hverandre, og hvor viktig det er når vi får det til.

«Ubesvart anrop er full av håp, og en perfekt 22. juli-bok å gi unge ti år etter. (...) få, eller ingen, tar den nasjonale depresjonen og stemningen høsten 2011 på kornet slik som Nora Dåsnes gjør. (...) Boken er en bragd fordi den setter enkle ord på en vanskelig kollektiv sorg og viser flere veier ut av den. (...) Nora Dåsnes tegner Oslo slik Edvard Munch ville gjort det i dag.» Kristine Isaksen, VG (Terningkast 6)

«Modig skildring av en vanlig 16-årings strev med å ta hverdagen tilbake etter 22. juli.» Guri Fjeldberg, Aftenposten

ISBN13 9788203366154

EAN 9788203366154