Litt redd, bare

Gyldendal 2021 Innbundet

Nominert til Uprisen!

Hvordan starte en umulig samtale?
Cornelius går på videregående, spiller fotball og fester med venner. Han er snart atten, livet har egentlig gått fint til nå. Men en dag blir han kvalm, og det går ikke over. Han aner ikke hva det kommer av, men skjønner at han ikke er syk.
Etter litt går det opp for ham: Han er redd. Men hva skal han gjøre når han er «for frisk» til å få hjelp, og for syk til å finne ut av alt på egen hånd?
Litt redd, bare er Alexander Kielland Krags andre roman. Han har skrevet en personlig og nær historie om å oppleve angst for første gang. Det er en bok om å være redd, om frykten for å miste seg selv, og om hvor vanskelig det er å åpne seg om de viktigste tingene.
Sagt om boken:
«Sterkt og varmt om angst og vennskap» Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen - TERNINGKAST 5!

ISBN13 9788205552555

EAN 9788205552555

Beste boka jeg har lest om psykisk helse. For en velskrevet bok fra en ung mann. Boka er troverdig skildret og jeg kjenner igjen perongalleriet fra det virkelige liv. Her får vi gode skildringer av vennskap og familieliv, ungdommelig kåthet og redsel for å fortelle om psykisk helse.

Beskrivelsene av hvordan kroppen reagerer under angstanfall er virkelig veldig gode. Utdrag fra denne boka bør bli "pensum" på ungdomsskole /VGS. Her får leser ta del i hvordan det kan oppleves å miste kontrollen over egen kropp uten å helt vite hvorfor det skjer. Og det beste, leseren får en opplevelse av at dette kan gå bra, bare at det vil ta litt tid.

Beste boka jeg har lest på veldig lenge!!

Den eneste veien ut, er gjennom.

Det eneste i hele verden jeg lengtet etter: før.

• "Meningen med Atlas" av Torun Lian
  • "Vinden og kattane - roman" av Rønnaug Kleiva