Til vanvidd, til døden

av (forfatter) og Bente Klinge (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

Høsten 1942 reiser den danske krigsenken Harriet med et overfylt tog gjennom Tyskland. Hun har etterlatt de to sønnene sine på et barnehjem, mens hun selv begir seg mot München. Mannen, Gerhard, som kjempet på tyskernes side, er blitt skutt ved Østfronten. Knust av sorg har hun takket ja til et rekreasjonsopphold hos Gerhards offiserskollega og hans danske kone, Gudrun, som tilhører den nazistiske overklassen. Harriet vil for enhver pris være lojal mot sin avdøde mann, likevel insisterer hun på å forholde seg nøytral til krigshandlingene. Men langsomt begynner hun å se forbi nazismens polerte overflate, der krigens grusomheter siver inn gjennom sprekkene.
Til vanvidd, til døden er en sterk historisk roman om kjærlighet og krigens galskap.
Kirsten Thorup er en av Danmarks mest betydningsfulle forfattere, og ble tildelt Nordisk råds litteraturpris i 2017.

ISBN13 9788205543607

EAN 9788205543607

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland

Svært godt skrevet om livet på innsiden av husholdningen hos en offisersfamilie i Nazi-Tyskland. Boken er skrevet fra Harriet, en dansk kvinne som skal på rekreasjonsopphold etter at mannen døde i en flystyrt under et militært oppdrag, sitt perspektiv. Hun kommer til Tyskland i sorg over ektemannen, til ekteparet Francke der han var en militærkollega til hennes mann, og blir underveis sjokkert over hva som foregår. Mye ytre handling, men også mye indre handling.

Jeg hadde gitt boken terningkast seks, det lå an til det, for den grep, rev og slet i meg. Dessverre holdt den ikke helt inn i mål, for meg var det som om forfatteren fikk litt dårlig tid helt på slutten, som om hun hadde skrevet for mye allerede og måtte avslutte før historien egentlig var ferdig. Det er ikke så ofte jeg tenker at en bok burde ha hatt flere sider, men denne skulle ha hatt en mindre hastig avslutning.

• "Pakk - roman" av Monika Helfer
  • "Guds beste barn" av Morten Pape