Fatimas hånd

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter), Kjell Risvik (oversetter) og Anders Ribu (oppleser).

Lydbokforlaget 2010 Lydfil

Andalusia, 1568. De spanske muslimene gjør opprør mot sine kristne undertrykkere, et opprør som utvikler seg til en blodig religionskrig. Blant opprørerne er den unge Hernando, sønn av ei maurisk kvinne og en prest, som ser det som si livsoppgave å skape harmoni og toleranse mellom de to kulturene. Hans store kjærlighet, Fatima, gir ham styrke til ikke å gi opp. Hernando pønsker ut en plan for å forsone de to krigende partene, og samtidig de to delene av sin egen identitet.

Etter årevis med undertrykkelse gjør de spanske muslimene - moriskene eller maurerne - opprør mot sine kristne undertrykkere. Blant opprørerne er også den unge Hernando, sønn av en maurisk kvinne og presten som voldtok henne. Han ønsker å redde sitt folk og sin kultur fra undergangen, og at de skal få frihet og respekt. Men oppstanden utvikler seg snart til en blodig religionskrig der begge parter begår brutale og grusomme overgrep. Hernando ser det som sin livsoppgave å forsøke å skape harmoni og toleranse mellom de to kulturene. Han treffer modige Fatima, hans livs store kjærlighet, som gir ham styrke til å holde ut og ikke gi opp den vanskelige oppgaven.

Forlag Lydbokforlaget

Format Lydfil

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted Spania

Litt stiv i starten og jeg datt litt ut. Men så tar den seg så veldig opp og jeg sitter igjen med masse nyttig lærdom av for det meste, en lett skriverhånd. Og skulle ønske at boka ikke var slutt!

Dette er en bok jeg har ganske blandede følelser om. Den har egentlig en fin historie, men mye av boken er svært langtekkelig. Jeg synes boken bruker mye tid på enkelte historier som er spennende, for så å "glemme" å følge opp videre. Flere av historiene som har fremstått som viktig for handlingen og personene i boken blir plutselig avsluttet, uten at forfatteren har lagt spesielt fokus på dette. Flere ganger er det hendelser jeg har ventet på, som jeg har trodd at kom til å ha stort fokus i boken, som kun har blitt nevnt i forbigående setninger eller kortere avsnitt. Det er mange stedsnavn, personnavn etc. som gjør at jeg opplever boken tidvis som tunglest. Når boken er inne på noe som er svært spennende har den en tendens til å avbryte, for så å begynne på en ny helt annen, mindre interessant, historie. Igjen, svært langdryg. Hadde denne boken vært på ca 400 sider istedenfor sine 900 mistenker jeg at jeg hadde opplevd den som en mye bedre bok.

Et enormt verk som må ha krevd utrolig mye bakgrunnsarbeid og faktasjekking. De historiske vendingene i boken er reelle og etterordet gir en grundig gjennomgang av hva som er fakta og fiksjon. Uansett - jeg likte boken svært godt. Den er heseblesende og dramaet er konstant. Jeg anbefaler å ikke skumlese de seksjonene hvor forfatteren forteller om maktskifter mellom kongeriker og kirkelige makter. De danner bakteppet for vendingene for fiksjonen på en fin måte. Jeg lærte svært mye av boken, men ble også grundig underholdt.

Fortsett å kjempe for det du føler, men tenk alltid på at den eneste veien er ordets, forståelsens, aldri sverdets vei.

I duften av blomster og frukttrær, i rislingen fra alle springvannene, raget Alhambra opp på den andre siden av Darro-dalen, praktfull, strålende som om den kalte på dem, ville ha dem til å strekke hendene frem.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Bøker som er ekstra tjukke- over 650 sider…med mykje godt lesestoff!

Eg likar best å ha bøker som nokon andre har hatt føre meg. Litt fordi eg ikkje er så for bruk-og-kast-samfunnet, men og fordi bøkene får litt meir sjel (om ein tenkjer at ei bok kan ha sjel) om nokon andre har vore eigaren føre meg, om nokon andre har lest orda føre meg, om nokon andre har bladd i sidene føre meg. Difor har eg no laga denne lista over bøker eg gjerne skulle ha kjøpt. Har du ei bok du ønskjer å selge meg, så ta kontakt! :)

• "Barfotdronningen" av Ildefonso Falcones
  • "Monark" av C.J. Sansom